Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
AI-melding verplicht voor verkiezingsadvertenties
Terug
In 2024 worden zowel in de Verenigde Staten als in het Verenigd Koninkrijk verkiezingen gehouden. Omdat er bij de vorige verkiezingen in de VS veel desinformatie verspreid werd, neemt Google een aantal maatregelen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Het wordt nu voor adverteerders die zich richten op verkiezingsboodschappen verplicht om het te vermelden als hun advertentie door AI gegenereerd is. De maatregel is vooral bedoeld om het gebruik van zogenaamde ‘deepfakes’ tegen te gaan.
Vanaf half november zijn alle adverteerders met verkiezingsboodschappen verplicht om een duidelijke en opvallende vermelding toe te voegen wanneer hun advertenties door AI-gegenereerde inhoud bevatten. Het gaat dan om beeld, video en audio op alle platforms.
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt in toenemende mate gebruikt om content te creëren. Het cyberbeveiligingsbedrijf Mandiant, dat eigendom is van Google, ziet dat AI ook steeds meer gebruikt wordt voor online desinformatiecampagnes. Vooral ‘deepfakes’ (nep-filmpjes, een samentrekking van de Engelse woorden deep learning en fake) worden gebruikt om politieke tegenstanders uitspraken te laten doen die zij in werkelijkheid nooit gedaan hebben.
Omdat deepfakes die door AI-algoritmen worden gemaakt steeds beter worden, wordt het voor kiezers ook steeds moeilijker om echt van nep te onderscheiden.
Met de nieuwe maatregel probeert Google de kritiek voor te zijn die het na de vorige verkiezingen kreeg, dat het te weinig deed tegen desinformatie.