Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Andere strategie in Google Ads?
Terug
Er zijn veranderingen aangebracht in Google Ads die je nieuwe mogelijkheden bieden. Ga je je strategie hieraan aanpassen, in de hoop op meer resultaat, of ga je verder op de ingeslagen weg met campagnes die al jaren presteren? Om je bij het maken van deze beslissing te helpen, volgt hier een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
1. Performance Max
Performance Max is het nieuwe – all-in-one – campagnetype van Google dat gebruik maakt van AI (kunstmatige intelligentie). Je beheert hiermee alle advertentiekanalen van Google in één campagne, bijvoorbeeld Search, Youtube, Video, Maps, Gmail en Discovery. Door het toevoegen van zogenaamde ‘assets’ die beschikbaar zijn voor alle kanalen, zorgt Google ervoor dat je advertenties worden getoond, op de plaats waar jouw potentiële nieuwe klant zich op dat moment op het web bevindt.
Performance Max heeft één nadeel: je hebt minder grip op de performance van je campagnes (het zelf toevoegen van uitsluitingszoekwoorden en uitgebreid inzicht in de resultaten van de campagne, zoals plaatsingen en zoektermen).
2. Goede content
De nieuwe campagnetypes vormen eigenlijk steeds meer een ‘black box’; je hebt minder grip op waar en wanneer advertenties getoond worden. Het is dan van belang dat je je als merk onderscheidt en positioneert met goede video’s, banners en teksten. Uiteraard wil je voorkomen dat Google zelf een video ontwikkelt die vervolgens niet bij je past.
3. Universal Analytics stopt
Vanaf juli 2023 stopt Universal Analytics. Opvolger Google Analytics 4 maakt gebruik van AI om beter inzicht te geven in de (naar verwachting) goed presterende doelgroepen en minder goed-presterende doelgroepen en de kenmerken hiervan. Stap wel zo snel mogelijk over om nu alvast data te gaan verzamelen.
4. Productfeed optimalisatie
Het optimaliseren van de productfeed op basis van conversiedata wordt steeds belangrijker. Hoe ga je om met producten die het goed doen en hoe haal je het maximale uit producten die nu stilstaan? Een mogelijke indeling is: Champs (hardlopers), Losers (lage omzet, hoge kosten), Potentials (weinig vertoningen, veel potentie) en Talents (nieuwe producten, geen data).
Met tools, zoals Channable, kun je je campagne eenvoudig bijsturen op basis van ROAS, conversies en klikken. Houd wel de 80/20-regel in gedachten: 80% van de omzet komt vaak uit 20% van het productassortiment.
5. Cookies
Het ziet ernaar uit dat ook in 2023 de cookies nog blijven bestaan binnen Google Chrome. De zogenaamde ‘Privacy Sandbox API’ zal naar verwachting komend jaar uitgerold worden, waarna het gebruik van cookies in 2024 toch echt verleden tijd zal zijn. Houd dus goed in de gaten wat er op dit gebied gebeurt, om te voorkomen dat je campagnes plots minder presteren.