september 2021

Deze nieuwe zoekmachine wil Google van de troon stoten (en maakt kans!)

Terug
image description

Grote en ingenieuze bedrijven lijken op het eerste gezicht de kanshebbers voor een sprankelende toekomst. Echter, juist die logge bedrijven missen vaak iets cruciaals: aanpassingsvermogen. Het bedrijf wat zich het beste aan kan passen aan de veranderende wensen en behoeften van de doelgroep overleeft.

En dus zijn we als upMention niet alleen met het geheim van Google bezig, maar ook met mogelijke kanshebbers om Google van de troon te stoten. We volgen allerlei webinars, crowdfunding acties en introducties van startups die Google een poepje willen laten ruiken. En zo kwam Google alternatief Neeva op ons pad. En voor het eerst denken wij dat we te maken hebben met een kanshebber! We delen 7 redenen met je.

Wie bij Neeva betaalt, bepaalt

Waar we bij allerlei streamingdiensten een paar euro per maand betalen om niet vermoeid te worden met commerciële boodschappen, scrolt nog steeds >60% van de gebruikers van Google bij elke zoekopdracht naar beneden om op een niet-commercieel resultaat te klikken. En we gaan er ook nog eens mee akkoord dat we niet tot nauwelijks invloed hebben op dat wat voorgeschoteld wordt.

De basisgedachte van Neeva sluit aan op deze behoefte. De zoekmachine vindt dat zoekresultaten er zijn om het beste antwoord te geven en niet om commerciële belangen te dienen. Consument first - and consumer only, zo noemen ze dat bij Neeva. Dus gaan gebruikers betalen voor het gebruik, in plaats van adverteerders voor het pushen van marketingboodschappen.

Neeva volgt je niet

Eén ding is geen geheim van Google: winst gaat voor privacy. Neeva daarentegen verkoopt of deelt nooit jouw gegevens met wie dan ook. Dat maakt deel uit van de privacy belofte. Wanneer je zoekt op Neeva, worden die gegevens alleen gebruikt om steeds betere resultaten te bieden. Als aanvulling is er dan ook nog een incognitomodus waarbij zelfs de resultaten niet meer verbeterd worden aan de hand van je eerdere gedrag. Ook wordt er geen locatiegeschiedenis bijgehouden.

Neeva is opgericht door voormalig Google management

Saillant detail is dat Google heeft geïnvesteerd in Neeva. Tijdens lunchwandelingen en bij het koffieautomaat van Google zelf ontstonden de eerste gesprekken tussen de oprichters Sridhar Ramaswamy (ex-Senior Vice President Google Ads) en Vivek Raghunathan (ex-Vice President Inkomsten bij YouTube). Voor ons een extra reden om ze op de voet te volgen en om de kansen positiever in te schatten. Allereerst omdat dit voormalige management van Google ons een inkijkje geeft in hoe Google werkt. Tevens zijn het niet de de eersten de besten die een nieuwe zoekmachine starten. En in de marketingboodschap doen ex-Googlers het natuurlijk ook goed.

Neeva is loyaal aan lokaal en geeft je meer invloed

Op dit moment bepaald Google welke (lokale) retailers bij jou in beeld komen. Je kunt straks in Neeva de retailers kiezen waar je graag zaken mee doet, zodat die voorrang krijgen in de zoekresultaten. Het sluit dus meer aan op het echte leven, waar niet alleen de prijs, maar ook jouw persoonlijke band met de persoon achter de balie een factor is. Verder kun je straks nieuwsbronnen instellen waarvan je weet dat je ze vertrouwd. En je kunt in één blik de hoogte blijven van zaken zoals de status van je pakketten die naar je toe zijn gestuurd.

Experts krijgen bij Neeva invloed op het resultaat

Neeva zegt in staat te zijn om objectief in te schatten of iemand een expert is en of een review betrouwbaar is. Daardoor kunnen gebruikers de allerbeste producten op één plek op basis van echte aanbevelingen ontdekken en op diezelfde plek betrouwbare beoordelingen van gerenommeerde sites en geverifieerde klanten lezen.

Zo geven ze het voorbeeld dat je bij een zoekopdracht naar een hoofdtelefoon vooral informatie zult aantreffen over de afwegingen die je kunt maken en - in tegenstelling tot Google - is niet >50% van het resultaat een overzicht met fabrikanten die elkaar aan het overbieden zijn.

Met Neeva zoek je op het web én in je privé data

Als uitbreiding van de zoekmachine kun je straks ook allerlei andere databronnen koppelen, waardoor je ook in privé data zoals agenda items, e-mail, foto's en dergelijke kunt zoeken. Je zoekt dus in een combinatie van het publieke web en je privé data (die dan weer echt privé blijft). Stel je zoekt straks op de naam van een klant of relatie, dan krijg je niet alleen sociale media profielen, maar ook de laatste mails, foto's van deze persoon uit je eigen collectie en dergelijke.

Neeva is gestart met een eigen indexering van het internet

Je leest nog op veel plekken dat Neeva gebaseerd is op de databases van Bing, maar afgelopen week hebben we in een webinar vernomen dat daar definitief verandering in komt. En dat maakt het ook gelijk weer veel interessanter: (1) het merk wordt niet meer geassocieerd met de niet-succesvolle zoekmachine Bing, (2) de privacy-gerichte zoekmachine DuckDuckGo is ook op Bing gebaseerd en niet heel succesvol en (3) er is volledig grip op wat er wordt geïndexeerd zonder afhankelijk te zijn van een derde partij.

Wat staat er nog te gebeuren?

Op dit moment is de zoekmachine Neeva echt nog in opbouw. Daarnaast is er in het Nederlands voorlopig nog geen kwalitatief resultaat te verwachten. Wel hebben we van de week van één van de oprichters vernomen dat ze in oktober 2021 met groot nieuws zullen komen. En alles bij elkaar blijft het gevoel bij ons team: het zou zomaar eens een grote jongen kunnen worden! We’ll keep you posted.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor