Dit moet je weten over Google Analytics 4
Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Zeker in de huidige crisis, waarin het maar de vraag is hoe de vlag er over een maand bijhangt, zijn ad-hoc marketingwerkzaamheden met snel rendement verleidelijk voor elke ondernemer. Tegelijkertijd is het kiezen van een koers op basis van quick wins niet het sleeptouw waar marketingkeuzes worden gemaakt die over één of twee jaar veel meer opleveren dan de snelle keuzes van vandaag.
Als je je herkent in één of meerdere signalen uit deze opsomming, kun je winst behalen door meer te gaan sturen op de lange termijn:
Een lange termijn strategie hoeft niet te beteken dat er minder actie is. Het verschil zit er met name in dat vooraf vanuit een totaalplaatje keuzes worden gemaakt over welke marketingmiddelen worden ingezet. Een manier om dit in je organisatie voor elkaar te krijgen kan door middel van OKR’s: Objectives en Key Results. Dit systeem wordt onder andere door Google gebruikt en kan ook gecombineerd worden met SCRUM. Het idee is dat je bijvoorbeeld 4 keer per jaar samen met je collega’s bepaald waar het bedrijf naartoe gaat bewegen: de bedrijfsbrede OKR’s. Vervolgens heeft elke medewerker ook persoonlijke OKR’s.
Concreet doe je het als volgt:
De reden dat OKR’s vaak worden gecombineerd met SCRUM is omdat SCRUM veel flexibiliteit in zich heeft. Hierdoor kan de lange termijn wat uit het oog worden verloren. Echter, ook andere redenen waarom je organisatie op de korte termijn gericht is kunnen via OKR’s worden opgelost.
Afsluitend gaat het natuurlijk niet om welke methode je gebruikt en of je het OKR noemt of gewoon doelstellingen, als je maar de lange termijn niet uit het oog verliest en periodiek terugkijkt of wat is gedaan, aansluit op waar je vooraf naartoe wilde bewegen.