Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Conversiepercentage gedaald in 2022
Terug
Uit onderzoek van de trends op de Amerikaanse markt voor zoekadvertenties (SEA Search Engine Advertising) blijkt dat in 2022 het conversiepercentage daalde, terwijl de kosten per klik (CPC) en de kosten voor het genereren van een lead (CPL) toenamen. De CTR (Click Through Rate) nam daarentegen toe. Er werd dus meer op advertenties geklikt, maar adverteren werd duurder en iets minder succesvol in de conversie. Deze trend deed zich voor in bijna alle 23 onderzochte sectoren. Je zou hieruit voorzichtig kunnen concluderen dat het vervolgtraject, het converteren van bezoeker naar klant, een zeer belangrijk onderdeel is van het advertentieproces en speciale aandacht behoeft om bezoekers van de website daadwerkelijk te verleiden een bestelling te doen of klant te worden.
In twee branches (Schoonheid en persoonlijke verzorging, Onderwijs en instructie) bleef het conversiepercentage van zoekadvertenties min of meer gelijk. Maar in de sectoren Arts & Entertainment (36,2%) en Kleding, mode & sieraden (34,9%) daalde het conversiepercentage op jaarbasis flink.
Uit het onderzoek kwam verder het volgende naar voren:
Conversiepercentages
Sectoren met de hoogste conversiepercentages:
- Dieren en huisdieren: 13,41%
- Artsen en chirurgen: 13,12%
- Autoreparatie, service en onderdelen: 12,61%.
Sectoren met de laagste gemiddelde conversiepercentages:
- Kleding, mode en sieraden: 1,57%
- Meubilair: 2,57%
- Onroerend goed: 2,88%.
Kosten per Lead (CPL)
De gemiddelde Cost per Lead (CPL) bedroeg $ 53,52. Alleen in de branches Autoverkoop (-8,6%) en Schoonheids- en persoonlijke verzorging (-3,9%) daalde de Cost per Lead, terwijl in de overige 91% van de branches de CPL steeg.
Sectoren met de hoogste CPL's:
- Carrière en werkgelegenheid: $ 132,95
- Advocaten en juridische diensten: $ 111,05
- Meubilair: $ 108,85
Sectoren met de laagste CPL's:
- Autoreparatie, services en onderdelen: $ 21,12
- Dieren en huisdieren: $ 23,57
- Winkelen, verzamelobjecten en geschenken: voor $ 31,50.
Doorklikpercentages (CTR)
Het gemiddelde doorklikpercentage (Click Through Rate, CTR) bedroeg 6,11%. De CTR steeg voor alle sectoren op twee na. Alleen Zakelijke dienstverlening en Industriële en commerciële sector daalden, maar deze daling was niet zo belangrijk als de stijgingen in andere sectoren.
Sectoren met de hoogste klikfrequenties:
- Kunst en amusement: 11,78%
- Sport en recreatie: 10,53%
- Reizen: 10,03%.
Sectoren met de laagste klikfrequenties:
- Advocaten en juridische diensten: 4,76%
- Huis en huisverbetering: 4,80%
- Zakelijke dienstverlening: 5,11%.