15 maart 2023

De macht van Google

Terug

In 2023 bestaat Google 25 jaar. In die tijd is het uitgegroeid tot één van de machtigste bedrijven ter wereld. Bob Hardus, zelfstandig search marketing consultant, is in zijn recent verschenen boek ‘De Google formule’ kritisch: heeft Google straks nog steeds het beste antwoord? En wat gebeurt er wanneer Google straks al zijn diensten en gebruikersdata verbindt met de nieuwste AI?
Gesprekken met onder meer ex-Googlemedewerkers, programmeurs en beleidsmakers laten zien dat Google al veel verder is dan wij denken. Een aantal van zijn bevindingen en kanttekeningen:

SEO: de toverformule

Bovenaan staan in Google, staat gelijk aan kwaliteit, betrouwbaarheid en winstmaximalisatie. Maar ondertussen maken taxichauffeurs maken kapot met Google Adwords battles, en laten politici hun verleden oppoetsen. Zoek je op een money keyword, dan is de eerste pagina die Google toont zelfs totaal niet objectief. Achter elke zoekterm en elke ranking gaat een strategie van manipulatie schuil.

Alle onze gegevens zijn geld waard

Alles wat wij doen op onze telefoons en in onze internetbrowser wordt opgeslagen. Voor altijd. Van een zoekopdracht tot een videogesprek en het kopen van een paar schoenen. Hoe meer data Google kan verzamelen, hoe meer advertenties er verkocht kunnen worden en hoe meer geld er verdiend wordt.

Verliest de gezondheidszorg de greep op privacy van patiënten?

Google doet in Nederland samen met het Radboudumc in Nijmegen onderzoek naar parkinsonpatiënten. De uiteindelijke eigenaar van de onderzoeksgegevens is Google, dat zo iook nog aanspraak kan maken op de miljoenen die de nieuwe behandelmethodes kunnen opleveren.

Auto’s met zelflerende algoritmes

Als het net zo gaat als met onze mobiele telefoons, dan rijden onze auto’s straks ook met Google onder de motorkap. Met Android Automotive bestuurt Google straks niet alleen je auto, maar weet het ook waar, wanneer en hoe snel je rijdt.

Krijgt Google een steeds steviger greep op onze gegevens, of loopt het niet zo’n vaart? De opkomst van TikTok, de integratie van concurrent ChatGPT met de zoekmachine van Microsoft en het teruglopen van de inkomsten uit online-advertentie, laten zien dat de positie van Google misschien toch niet zo onaantastbaar is als gedacht…

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor