18 december 2023

Google bouwt third-party cookies af

Terug

Google begint in 2024 met afschaffen van third-party cookies. Deze worden vervangen door een nieuw verdienmodel om de gegevens van Chrome-gebruikers te verkopen aan adverteerders. Als eerste komt hiervan in januari alvast de Tracking Protection-functie uit.
De uitrol van de Tracking Protection-functie begint op 4 januari voor maar één procent van de gebruikers. Deze Chrome-gebruikers worden willekeurig uitgekozen. Zij krijgen alleen een melding bij het openen van de webbrowser op hun desktop of telefoon. De Tracking Protection-functie blokkeert third-party cookies standaard. Later in het jaar 2024 moeten third-party cookies definitief verleden tijd zijn.

Third-party cookies

Een cookie is een klein bestandje dat op de harde schijf van je computer, tablet of smartphone wordt geplaatst. Met dit bestandje kan een andere partij onder andere zien welke pagina’s jij bezoekt, wat jouw inloggegevens zijn, waar je op klikt, welke producten je in het winkelmandje plaatst en welke producten jij daadwerkelijk aanschaft. First-party cookies worden door geplaatst door de website die je bezoekt; als je akkoord gaat met het plaatsen van cookies, verzamelt de website gegevens over jou.
De third-party cookies worden door dataverzamelingsbedrijven geplaatst zoals Google en Facebook. Deze cookies kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om advertenties op te stellen. Third-party cookies zijn de laatste jaren een essentieel onderdeel geworden voor het opbouwen van klantprofielen: hiermee kunnen bedrijven het volledige surfgedrag van de gebruiker volgen.

Met het uitfaseren van third-party cookies wordt het dus lastiger om de juiste gebruikers naar je website te leiden omdat er simpelweg minder data beschikbaar is over deze groep. Je zult dus op andere manieren met je campagnes aan de slag moeten. En als adverteerder moet je op een andere manier gaan denken om succesvolle campagnes in te richten. Nu nog maken adverteerders immers veel gebruik van de data van derden om doelgroepen in te richten.

Privacy Sandbox

Ontwikkelaars kunnen op het verloren gaan van third-party cookies anticiperen door alvast aan de slag te gaan met het privacyvriendelijkere alternatief, de Privacy Sandbox. Overigens kijken niet alleen privacyorganisaties, maar ook antitrust-organisaties nauwlettend mee met het nieuwe advertentiesysteem van Google.

Het teloorgaan van third-party cookies heeft als voordeel dat je als marketeer meer controle krijgt over de (first-party) data: de gegevens die je zelf verzamelt en verwerkt.
Deze data is direct afkomstig van je websitebezoekers en is dus heel betrouwbaar en waardevol. Je kunt hiermee op basis van bijvoorbeeld interesses, voorkeuren, locatie en gedrag klantprofielen samenstellen.
Advertising zal waarschijnlijk een minder groot acquisitiekanaal worden; e-mail en organische zoekresultaten worden belangrijker voor het trekken van verkeer naar je website. Het opbouwen van een waardevolle e-maillijst en het inregelen van goede e-mailmarketingflows wordt essentieel.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor