Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Google gaat in vrouwensportsponsoring
Terug
Google wordt net een ‘gewoon bedrijf’ dat gaat adverteren om klanten naar zich toe te trekken, maar zich ook graag van zijn goede kant wil laten zien. Zeker in Duitsland, waar men zeer kritisch kijkt naar Google en zijn zoekmachine vanwege de zorgen over privacy.
Deze week werd bekend dat Google hoofdsponsor wordt van de Bundesliga voor vrouwen en van het Duitse nationale vrouwenvoetbalteam. Google-CEO Sundar Pichai reisde hoogstpersoonlijk af naar Berlijn om de deal te beklinken.
Google doet al langer aan sportsponsoring: sinds mei 2022 sponsort Google het Formule 1-raceteam van McLaren, en in 2019 was het bedrijf shirtsponsor van het basketbalteam Golden State Warriors uit San Francisco. De laatste twee jaar laat Google een opvallende interesse voor vrouwensport zien, op instigatie van Kate Johnson, sinds 2021 director of global sports, media and entertainment marketing – én winnares van een zilveren olympische roeimedaille.
Zakelijke belangen
Behalve van de Duitse voetbalcompetitie is Google ook hoofdsponsor van de Major League Baseball en van zowel de Amerikaanse Women’s National Basketball Association (WNBA) als van de internationale vrouwenbasketbalbond FIBA (Fédération Internationale de Basketbal). Uiteraard zegt Google dat het hiermee gendergelijkheid wil promoten, maar er spelen ook zakelijke belangen mee. Google is namelijk al enkele jaren bezig om met Youtube zoveel mogelijk (live) uitzendrechten voor sportevenementen te vergaren. Vrouwensport vormt daarvan een belangrijk onderdeel. Sponsoring van het Duitse vrouwenvoetbal kan een voorbode zijn van het idee dat Google zich ook in Europa zal gaan manifesteren op het brengen van live sportuitzendingen.