Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Google introduceert generatieve AI voor adverteerders
Terug
Google introduceert nieuwe generatieve AI-tools voor het maken van advertenties. De tools kunnen gebruikt worden voor zowel het schrijven van de koppen en de beschrijvingen die bij zoekopdrachten verschijnen, als voor het maken en bewerken van de bijpassende afbeeldingen. Adverteerders kunnen de tekst en afbeeldingen steeds opnieuw genereren door het aanpassen of herhalen van de prompts/opdrachten totdat ze iets vinden dat leuk of geschikt is. Google belooft dat het nooit twee dezelfde afbeeldingen zal genereren, waardoor twee concurrerende bedrijven met precies dezelfde foto-elementen voorgeschoteld zouden kunnen krijgen.
De tool is volgens Google ideaal voor gebruik door reclamebureaus en bedrijven zonder eigen creatief personeel.
Performance Max
De tool is voor gebruikers van het Performance Max-advertentiecampagneproduct van Google en kan advertenties genereren die zijn ontworpen voor Google-spots zoals Search en Shopping. Er komt ook een geavanceerde oplossing voor beeldbewerking, vergelijkbaar met de Magic Editor die op de nieuwste smartphone Google Pixel 8 geïnstalleerd is.
De editor kan ook gebruikt worden om bestaande advertenties bij te werken, waarbij een hero-item behouden kan worden. In een voorbeeld liet Google zien hoe in een advertentie voor een huidverzorgingsproduct de achtergrond vervangen was door een kerstboom, waardoor de advertentie gereed was voor de feestdagen. Ook is het makkelijk geworden varianten te maken voor advertenties die in verschillende situaties gebruikt kunnen worden.
Gebruikers van Merchant Center Next, een tool die bepaalt hoe producten er op Google uitzien, krijgen ook de beschikking over AI-generatieve tools. Alle door AI gegenereerde advertenties en inhoud worden onderworpen aan SynthID, een watermerk dat helpt om content te detecteren die met AI is gemaakt. Het is dus makkelijk om te zien of de advertentie door AI gemaakt is.