Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Google Marketing Live 2023: AI in Ads
Terug
Afgelopen week vond het jaarlijkse event Google Marketing Live plaats. Op dit event laat Google al zijn nieuwe ontwikkelingen zien op het gebied van marketing en Google Ads. En natuurlijk was ook veel aandacht voor de toepassing van AI binnen dit vakgebied. AI is binnenkort alomtegenwoordig in je Google Ads account. Enkele voorbeelden:
- Creatieve campagnes maken met AI. Je kunt nu in je Google Ads interface creatieve Google Ads campagnes maken met gebruikmaking van een AI-chat. Via een eenvoudige prompt kun je Google AI onder meer zoekwoorden, beschrijvingen, afbeeldingen en nieuwe assets laten maken en zo AI het tijdrovende werk laten doen. Maar je blijft de controle houden, want je kunt de automatisch gegenereerde assets nog aanpassen voordat je ze live zet.
- Beter inzicht in assets. Je kunt nu nog beter zien welke assets jouw boodschap het beste overbrengen. Je ziet welke assets wel en niet aanslaan bij een bepaalde doelgroep. Bovendien doet het programma voorstellen voor assets of stock-foto’s die een beter resultaat zouden kunnen hebben.
- AI in Search en Shopping ads. Twee weken geleden presenteerde Google op Google I/O zijn Search Generative Experience (SGE). In deze demo waren de ads nog niet opgenomen in de chat, maar dat gaat veranderen. Ads worden nu direct opgenomen in de SGE.
- Google PMax gebruikt AI om nog meer hulp te bieden bij het genereren van tekst, beeld en video. En in plaats van het vooraf maken van assets, kan Google AI nu ook assets maken die gebaseerd zijn op de zoekintentie van een gebruiker.
- Google Product Studio. In de nieuwe Product Studio kun je productfoto’s bewerken met behulp van AI. Hiermee kun je een dynamische achtergrond maken, een oude achtergrond verwijderen of zelfs lage-resolutie afbeeldingen scherper maken.
- Google Merchant Center Next ter vervanging van Google Merchant Center. Dit vereenvoudigde model kan product feeds maken en neemt hierbij moeilijkere, technische taken over. Dit Merchant Center Next zal in 2024 beschikbaar zijn.
- Brand restrictions biedt je meer controle in het zoeken op merken en geeft een beter inzicht in je assets.
- AI in Smart Bidding. Hiermee kun je de intentie van de zoeker nog beter begrijpen.
- Twee nieuwe campagnesoorten: Video views en demand gen. Video view campagnes combineren weg te klikken ads in-stream ads, in-feed ads, en shorts ads om meer views te halen voor een video. Demand gen campagnes worden vertoond op YouTube Shorts, YouTube in-stream, YouTube in-feed, Discover, en Gmail om conversies te genereren.
Opvallend is dat AI hierbij echt gericht is op het helpen bij het sneller en simpeler maken van betere ads. Het helpt tijd te besparen en meer controle te geven over het maken van geautomatiseerde campagnes. En het mooie is dat het optioneel is: je kunt zelf kiezen of je het wel of niet wilt gebruiken.