Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Google Search haalt ‘verborgen pareltjes’ naar boven
Terug
Google is continu bezig het algoritme aan te passen waarmee het de ranking van websites bepaalt. En het doet dit zelfs meerdere keren per dag (zie ook ons blog ‘Het Google-algoritme: iedere dag anders’). Een van de belangrijke aanpassingen is dat het persoonlijke inzichten en ervaringen uit blogposts en forums op sociale media meer gewicht gaat geven. Deze aankondiging deed Google al in mei. Deze aanpassing gaat een vast bestanddeel vormen van het kernrankingalgoritme van Google.
Google wil hiermee ‘verborgen pareltjes’ vinden: kennis uit eerste hand en persoonlijke inzichten en ervaringen die mensen met anderen willen delen. Aan dergelijke content wordt dus meer aandacht geschonken in de zoekresultaten en zoekinterfaces, met als doel meer ‘authentieke’ inhoud te promoten. Als Google de inhoud van een blog of forum als bijzonder nuttig classificeert, verschijnt de content eerder in de zoekresultaten dan voorheen het geval was.
De inhoud staat voorop
Het gaat bij het vinden van ‘verborgen pareltjes’ niet zozeer om de persoon die een bericht plaatst, die immers verzonnen of onbekend kan zijn, maar om de inhoud die die persoon plaatst. De precieze signalen die Google gebruikt om aan te tonen dat de inhoud nuttig is en gebaseerd is op persoonlijke ervaringen, houdt Google echter geheim.
Dit zoeken naar, en tonen van ‘verborgen pareltjes’ kan van invloed zijn op de positie van websites voor een bepaalde zoekopdracht. Houd de zoekresultaten van jouw website daarom in de gaten en kijk of jouw zoekwoorden en inhoud worden beïnvloed door deze nieuwe aanpassing van het-algoritme van Google.