22 november 2023

Google SGE: gevolgen voor de SEO-strategie

Terug

Er zijn weer nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan Google SGE. Maar wat is Google SGE precies, wat doet het en wat zijn de gevolgen voor je SEO-strategie?
Google SGE (Search Generative Experience) is simpel gezegd het gebruik van AI of kunstmatige intelligentie om direct antwoord te kunnen geven op een zoekopdracht. SGE toont het directe antwoord op een vraag op de resultatenpagina. Waar normaal gesproken linkjes worden getoond naar de pagina waarop het antwoord te vinden is, bijvoorbeeld een website over het verzorgen van planten, wordt het antwoord op de zoekopdracht nu dus direct getoond. Je ziet direct hoe je een plant het beste kunt verzorgen. Google SGE geeft complete en gepersonaliseerde antwoorden zonder dat er vervolgvragen nodig zijn.

Anders omgaan met zoekresultaten

Google SGE verandert dus de manier waarop je kunt omgaan met de zoekresultaten. In het verleden was de bovenste plek op de resultatenpagina, positie ‘nul’, voorbehouden aan een fragment met informatie van de website die volgens Google de beste informatie over het onderwerp bood. Met SGE wordt informatie van verschillende sites gehaald om vervolgens één alomvattend antwoord te kunnen geven op de zoekopdracht. Dit antwoord bevat links naar de artikelen die de AI-engine heeft gebruikt om het antwoord samen te stellen.
Er hoeft dus minder geklikt te worden. Voorheen kon je het antwoord vinden door op de link te klikken, nu staat het antwoord al op de zoekpagina en klikt de gebruiker alleen verder als hij meer informatie wil hebben, of wil weten van welke pagina Google de informatie gehaald heeft.
Betekent dit nu dat je rekening moet gaan houden met een daling van het websiteverkeer? Nee, niet als marketeers en makers van content hier slim op inspelen en gebruik te maken van de nieuwe rankingmogelijkheden die generatieve AI biedt.

Gevolgen voor SEO-strategie

Het centrale punt van Google SGE is dat gebruikers meer tijd op de pagina’s met zoekresultaten zullen gaan doorbrengen. Zij zullen immers de tijd nemen om het volledige antwoord tot zich te nemen. Dit heeft de volgende gevolgen voor je SEO-strategie:

  1. Goed zoekwoordonderzoek is niet meer voldoende. SEO gaat nu meer over het opbouwen van autoriteit en thought leadership. En dat kan alleen worden gedaan door waardevolle inhoud te creëren die gebruikers nuttig vinden; inhoud die uniek en persoonlijk is en tot nadenken stemt, zodat deze zich onderscheidt van de generieke inhoud op de meeste websites, die immers steeds vaker door AI-tools gemaakt wordt.
  2. Besteed meer aandacht aan E-E-A-T-signalen. Het zoekalgoritme van Google waardeert E-E-A-T-signalen – Ervaring, Expertise, Autoriteit en Trustworthiness – meer dan ooit. Het is dus belangrijk expertise en ervaring aan te tonen, de autoriteit van de website te vergroten door het opbouwen van links en het opbouwen van vertrouwen door middel van klantbeoordelingen en casestudy's. Je zou bijvoorbeeld vakexperts kunnen inschakelen voor het maken van content.
  3. Reputatiemanagement is belangrijk. Google wil dat elk SGE-antwoord accuraat is. Om dit te doen, haalt het antwoorden van gerenommeerde sites. Het is dus zaak om een goede online reputatie op te bouwen door positieve recensies te verzamelen, actief te zijn op sociale media en op zoek gaan naar negatieve recensies om deze te kunnen tegengaan.
  4. Word eigenaar van het verhaal in jouw branche. Een andere goede manier om met SGE om te gaan, is eigenaar te worden van het verhaal in de branche. En verhalen in de eerste persoon versterken dit. Het geeft aan dat jij dé bron bent voor alle informatie in jouw niche. Behandel een onderwerp diepgaand en bouw goede backlinks naar jouw website, omdat deze de autoriteit van de inhoud vergroten.
  5. Optimaliseer voor detailvragen. AI genereert gedetailleerde antwoorden uit verschillende bronnen. Daarom wordt verwacht dat detailvragen, de zogenaamde long-tail-query's, steeds belangrijker zullen worden. Het is dus zaak om de vragen van gebruikers uitgebreid te beantwoorden. Het is beter om de content te optimaliseren voor de vraag ‘waarom worden tomatenplanten geel?’ dan voor het algemene zoekwoord ‘tomaat’. Google ziet jou dan als expert die het juiste antwoord heeft, en bovendien hebben long-tail queries het voordeel dat ze een hoger conversiepercentage hebben.

Nieuwe SEO-tactieken

De komst van SGE vereist nieuwe tactieken om de zichtbaarheid te vergroten. Experimenteer met nieuwe concepten en contentstrategieën om te zien wat het beste aansluit bij jouw doelgroep. Want SGE brengt niet alleen uitdagingen met zich mee, maar biedt ook kansen om het contact met gebruikers te intensiveren.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor