Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Google Trends nu ook real-time
Terug
Google Trends is een tool die in grafieken toont wanneer en hoe vaak er op een bepaald woord is gezocht in de zoekmachine van Google. Ook kun je een vergelijking maken tussen steden, landen en talen in zoekgedrag.
Google Trends laat bijvoorbeeld zien dat er na een zware aardbeving met veel slachtoffers veel vaker gezocht wordt op het woord 'aardbeving'. En nu de lente eraan komt, zijn ook zoekwoorden die gerelateerd zijn aan tuinonderhoud populair. Zo blijkt dat in de meeste staten van de VS veel mensen zoeken naar tips voor gazononderhoud.
Google Trends geeft inzicht in de populariteit van zoekwoorden en maakt het mogelijk zoekwoorden met elkaar te vergelijken. SEO-bureaus maken dan ook veel gebruik van deze tool om onderzoek te doen naar zoekwoorden. Maar als ondernemer kun je ook kijken hoe populair de zoekwoorden zijn die jij hanteert, en of een vergelijkbaar zoekwoord niet veel meer oplevert. Zo hadden wij ooit een klant die ‘led displays’ maakte en hiermee volop adverteerde, maar toch weinig hits genereerde. Totdat wij onderzoek voor hem deden en ontdekten dat zijn doelgroep volop zocht op ‘lichtbakken’; hetzelfde product, maar onder een andere naam. Toen de ondernemer het zoekwoord ‘lichtbakken’ ging hanteren, schoten het aantal hits en daarmee zijn omzet omhoog…
Zelf op zoek gaan?
Google Trends is te vinden op een website (https://trends.google.nl/home), die ook tutorials bevat, zoals Basics of Google Trends en Understanding the Data. Je kunt dus ook zelf kijken hoe populair de zoekwoorden zijn die je hanteert. Maar houd wel in het oog dat dit een indicatie is; het aanpassen van zoekwoorden en het vinden van de juiste zoekwoorden is complex en kun je wellicht beter aan een gespecialiseerd bureau overlaten.
Op de startpagina van Google Trends worden de trends nu real-time bijgehouden. De trends worden ieder uur bijgewerkt en er worden nu ook links getoond naar relevante nieuwsartikelen over het trending-onderwerp. Ook laat de startpagina nu zien wat trending is in jouw land of regio. Een ideetje om in te spelen op de actualiteit met een kortlopende campagne?