20 april 2023

Google’s nieuwe kijk op reviews

Terug
conversie optimalisatie

Reviews van gebruikers zijn belangrijke graadmeters voor de kwaliteit van een product of dienst, tenminste als ze geschreven zijn door echte gebruikers, die weten waarover ze praten. Google heeft nu een nieuwe update uitgebracht voor het beoordelingssysteem van dergelijke reviews. Als je op je site ruimte geeft aan meningen van gebruikers, is dit een belangrijke wijziging.
De belangrijkste wijziging is dat Google niet langer alleen kijkt naar reviews van producten. Google's beoordelingssysteem kijkt nu ook naar reviews van diensten, media (games, films) en andere zaken (bijvoorbeeld reisbestemmingen).
De naam is dan ook gewijzigd van ‘product reviews system’ in ‘reviews system’ en ook andere naamgeving is veranderd. Zo is de term ‘shoppers’ vervangen door ‘mensen’ en ‘product’ door ‘ding’.
Het beoordelingssysteem bekijkt nu alle artikelen, blog posts, pagina’s of andere content die een aanbeveling bevat, een mening geeft, of een analyse maakt. Het reviews system moet ervoor zorgen dat mensen reviews zien die gebaseerd zijn op echte ervaringen, in plaats van nietszeggende reviews die een simpel overzicht geven van producten of diensten.
Dus, als jouw website gebruik maakt van enige vorm van reviews, dan kan deze update belangrijke gevolgen hebben. Houd je ranking in de gaten; verbetert deze, gaat deze naar beneden, of blijft hij hetzelfde?

Wat verstaat Google onder high-quality reviews?

Google hanteert de volgende richtlijnen voor het schrijven van een review en voor het bepalen of een review van hoge kwaliteit is (deze zijn niet nieuw, maar worden wel strenger toegepast):

  • Bekijk zaken vanuit het oogpunt van de gebruiker
  • Laat zien dat je weet waarover je praat – laat zien dat je een expert bent
  • Toon bewijs zoals afbeeldingen of audio, om te laten zien dat jouw revi ew echt is
  • Maak gebruik van kwantitatieve metingen over hoe iets presteert
  • Leg uit waarin het gereviewde ding zich onderscheidt van zijn concurrenten
  • Vergelijk het product met andere producten, en leg uit wat het beste is voor bepaald gebruik of bepaalde omstandigheden
  • Bespreek de voor- en nadelen gebaseerd op je eigen ervaringen
  • Beschrijf hoe een product is geëvolueerd vanuit eerdere modellen, met als doel bepaalde verbeteringen aan te brengen, of bestaande problemen aan te pakken
  • Concentreer je op belangrijke aankoopoverwegingen; voor een review van een auto zijn dit bijvoorbeeld brandstofverbruik en veiligheid
  • Voeg links toe naar andere nuttige bronnen, eventueel links naar meerdere verkopers
  • Wanneer je zegt dat iets het beste in het algemeen is of het beste voor een bepaald doel, onderbouw deze bewering dan.

Voorlopig is dit nieuwe systeem van toepassing op de volgende talen: Engels, Spaans, Duits, Frans, Italiaans, Vietnamees, Indonesisch, Russisch, Nederlands, Portugees en Pools.

Staan er veel nietszeggende reviews op je website, dan zou je kunnen overwegen deze te verwijderen, of gebruikers te vragen hun review verder te optimaliseren met bijvoorbeeld beeld en meer informatie over hun ervaringen. Een goede, uitgebreide review is immers van heel veel waarde om bezoekers van jouw website te overtuigen van de kwaliteit van jouw product of dienst.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor