Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Microsoft opent aanval op dominantie Google
Terug
Microsoft gaat ChatGPT integreren met zijn zoekmachine Bing. Wie straks een zoekopdracht in de zoekmachine van Microsoft invoert, krijgt niet alleen de traditionele linkjes te zien, maar ook een chatbot die uitgebreidere antwoorden geeft, en een apart venster waarin je vervolgvragen kunt stellen. Op een perspresentatie liet Microsoft als voorbeeld zien dat je de chatbot bijvoorbeeld kunt vragen een planning te maken voor een vijfdaagse reis naar Mexico.
Het bedrijf benadrukt al jaren bezig te zijn met de ontwikkeling van chatbots. Zo kan de eigen chatbot, in tegenstelling tot ChatGPT zelf, ook gebruikmaken van zeer recente informatie.
De nieuwe functies zullen geleidelijk beschikbaar komen voor het grote publiek, waardoor Bing en de browser Edge, potentieel veel interessanter worden.
Google dominant op de zoekmarkt
Google is op dit moment heer en meester in de zoek- en browsermarkt, met meer dan 90 procent van de zoekmarkt in handen, Bing blijft tot nu toe steken op 3 procent. Op de browsermarkt heeft Google Chrome 65 procent van de markt in handen en Edge staat op bijna 4,5 procent.
Google heeft dus veel te verliezen - inclusief de belangrijkste inkomstenbron - en Microsoft heeft vooral heel veel te winnen.
De praktijk moet uitwijzen hoe goed Microsofts integratie met ChatGPT daadwerkelijk is, hoe vatbaar de nieuwe toevoeging is voor misbruik en hoe vaak het onjuiste informatie geeft. Zo ontdekte Microsoft tijdens het testen dat de nieuwe functionaliteit kan worden gebruikt voor het plannen van een schietpartij op een school…
Daarbij zit Google ook niet stil, het kondigde alternatief 'Bard' aan. Voor het eerst in lange tijd staat er echt iets op het spel in de zoekmarkt waar honderden miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Als ‘kenners van het geheim van Google’ is dit voor ons een interessante ontwikkeling, die we zeker op de voet gaan volgen.