Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Past Google zijn zoekresultaten aan het seizoen aan?
Terug
Er is momenteel veel discussie over de vraag of Google de zoekresultaten (SERP - Search Engine Results Page) aanpast aan het seizoen. Veel mensen denken namelijk veranderingen te zien in de zoekresultaten van December ten opzichte van de resultaten die buiten het koopseizoen getoond worden. Ze denken dat Google tegen het eind van het jaar e-commerce-gerelateerde zoekresultaten prominenter toont omdat er dan meer gekocht wordt. Een brede zoekterm als bijvoorbeeld ‘fiets’ zou normaal gesproken de pagina van ‘Wikipedia’ als resultaat geven waarop uitgelegd wordt wat een fiets is, maar tegen het einde van het jaar staan fietswinkels op de hoogste posities.
Als het koopseizoen afgelopen is, zou de oude situatie weer hersteld worden en zouden fietsenwinkels hun ‘echte’ ranking (positie) weer terugkrijgen. Er is echter geen hard bewijs voor deze bewering, buiten dat wat mensen hiermee geëxperimenteerd hebben. Het blijft dus onduidelijk of Google zijn zoekresultaten daadwerkelijk tijdelijk aanpast.