Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Wat is ChatGPT en waarom is Google er zo bang voor?
Terug
De nieuwe AI-sensatie (Kunstmatige Intelligentie) ChatGPT is een zogenaamde ‘chatbot’; een bot die je vragen kunt stellen, waarop je onmiddellijk een antwoord terugkrijgt. GPT staat voor ‘Generative Pre-trained Transformer’, hetgeen inhoudt dat de bot getraind is op miljoenen teksten die op het internet te vinden zijn.
Stel ChatGPT een vraag en je krijgt direct uitgebreid antwoord; op bijvoorbeeld de vraag ‘hoe moet ik mijn sanseveria verzorgen?’ geeft ChatGPT binnen seconden een deskundig antwoord. De tool haalt daarbij alle relevante informatie van het internet en formuleert op basis hiervan het antwoord. Het grote verschil met Google is dat Google alleen verwijzingen geeft naar relevante pagina’s: als gebruiker moet je het antwoord dan zelf nog gaan zoeken op de pagina. In het voorbeeld: Google verwijst naar pagina’s over het onderhoud van kamerplanten, maar geeft niet het directe antwoord op de vraag. ChatGPT kan een gebruiker dus veel uitzoekwerk schelen.
Populariteitsrecord
Geen wonder dat ChatGPT zeer populair geworden is sinds de release. In vijf dagen had de chatbot al meer dan een miljoen gebruikers. Ter vergelijking: Facebook had hier 10 maande voor nodig, Instagram 2,5 maand en Apple 74 dagen.
Dat is dan ook de reden dat Google de snelle opkomst van ChatGPT met lede ogen aanziet en alle hens aan dek heeft geroepen. Google is bezig met de ontwikkeling van een eigen chatbot, en die ontwikkeling wordt versneld voortgezet.
Het nadeel is nog wel dat een tool als ChatGPT niet echt nadenkt, en alle informatie van het internet klakkeloos overneemt. Het kan dus zijn dat het antwoord totale onzin bevat, of onjuiste informatie weergeeft. Zoeken met Google geeft je de mogelijkheid zelf in te schatten of de informatie op de pagina zinvol en betrouwbaar is. Dan kun je bijvoorbeeld de informatie van een wetenschapper wegen tegen de mening van een huisvrouw die zelf ‘onderzoek’ gedaan heeft…