Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Reclame langs de snelweg:
Eén van de manieren waarop we als upMention onze zichtbaarheid verhogen is via reclame langs de snelweg. In dit blog delen we de belangrijkste redenen waarom wij voor snelweg reclame kiezen. Ook delen we drie valkuilen met je.
1. Open deur: we willen als upMention verder groeien
We willen als upMention zoveel mogelijk bedrijven in contact brengen met de doelgroep. Dat is de reden dat we als team elke dag met veel plezier uit ons bed komen. Dat zorgt daarnaast voor meer zekerheid en stabiliteit in ons familiebedrijf. En de uitdaging die bij groei komt kijken, zoals de groei in het aantal teamleden, geeft energie. Je begrijpt het: wij genieten van groei. En reclame langs de snelweg zorgt voor korte en lange-termijn groei.
2. Rendement is een cruciale factor bij snelwegreclame
Of snelweg reclame werkt voor een bedrijf is mede afhankelijk van het rendement wat wordt gemaakt. Wij zien twee type bedrijven waar snelweg reclame voor werkt: het bedrijf wat een massale doelgroep aanspreekt en daar rendement uit weet te halen (veelal B2C) of een bedrijf wat veel rendement maakt op een specifieke doelgroep die het aanbod hoog waardeert (B2B). Als upMention vallen we in die tweede categorie.
3. Onze buyer persona's blijken veel onderweg te zijn
Toen we startten met billboardreclame was de coronacrisis op één van de hoogtepunten (april 2020). Dat resulteerde in de kans om te experimenteren met een lager financieel risico. En direct zagen we dat ons vermoeden klopte: veel hoger management (lees: de mensen die voor onze diensten kiezen) waren nog onderweg naar de bijna lege kantoren. Er was vaak een latente behoefte voor meer bezoekers via Google. Dat ontstond natuurlijk ook weer vanuit het feit dat online een vlucht nam omdat iedereen zoveel mogelijk thuis bleef.
4. Een gedeelte van onze doelgroep zoekt niet actief online, maar heeft wel behoefte
Er zijn - zo blijkt uit onze ervaring - grote ondernemers in Nederland niet actief op zoek naar zoekmachine optimalisatie. En toch weten ze dat ze er niet om Google heen kunnen. En zodra zij onze uiting langs de snelweg zien, nemen ze contact met ons op. Een misverstand waar we ook gelijk mee afrekenen is dat je voor jezelf moet doen wat je voor je klanten doet, terwijl wij al jaren actief in vijvers vissen waar onze concurrent zich niet bevindt. Geweldig dus!
5. Naast directe omzet, blijkt ook naamsbekendheid op lange termijn waardevol
Het is heel simpel: we kiezen als mensen eerder voor een bekend merk. Zeker als het aanbod door meerdere beslissers wordt beoordeeld, heeft het een positieve impact als de beslissers op voorhand bekend zijn met upMention. Je kent het wel: "Billboards hebben geen invloed op mij, ik kies gewoon de bekende merken!".
Drie valkuilen bij snelweg reclame
1. Weinig schermtijd
Let bij je keuze voor digitale billboardreclame vooral ook op het aantal adverteerders per scherm. We spraken eens met een aanbieder waar je per 2 minuten, slechts 7 seconden zichtbaar bent. De tarieven waren lager, maar het bereik was nog veel lager. Overigens blijkt uit onze proeven regelmatig dat een analoge reclame middels een doek veel meer impact heeft, ook vanuit het oogpunt van imago, dus onderzoek die mogelijkheden.
2. Blindstaren op de aantallen
Laat je bij de keuze voor een bord niet afleiden door het aantal automobilisten wat er rijdt. Onze ervaring is: beter dicht bij de weg en een lager bereik, dan heel veel afstand tot de weg met twee keer zoveel bereik. Zo zijn er gigantische knooppunten rondom Den Haag en Rotterdam waar veel verkeer is, maar de reclameborden vallen totaal weg in het geheel. Daarentegen kan een bord langs de A16, direct langs de snelweg en na een donkere tunnel juist extreem aanspreken en veel meer resultaat opleveren.
3. Te snel resultaat willen
Bij zoekmachine optimalisatie hebben we als upMention al geleerd om consistent en strategisch voor de lange termijn te kiezen, maar dat is iets wat zeker ook voor snelwegreclame geldt. Één bord ophangen en in de eerste week meerdere aanvragen verwachten is te kort door de bocht. Het kán in een uitzonderlijk geval, maar het is niet wat je gemiddeld kunt verwachten. Zo blijkt uit onze experimenten dat je met bijvoorbeeld 25 reclameborden in één keer, per euro veel meer aanvragen krijgt dan als je er slechts 5 of 10 inkoopt.
Vragen over snelwegreclame
Kom je bovenaan in Google door snelwegreclame?
Terwijl we adverteren langs de snelweg, doen we ook allerlei experimenten rondom het effect van vindbaarheid op je posities in Google. Want, ziet Google billboards? En lezen ze die? En op welke manier? We hebben verrassende conclusies getrokken. Laat het ons dus zeker weten als je wilt dat we eens met je meedenken over hoe je met reclame langs de snelweg ook nog eens invloed kunt uitoefenen op je posities in Google. Er is absoluut invloed.
Wat kost reclame langs de snelweg?
De prijs is met name gebaseerd op hoe je inkoopt en dan met name in welke periode. Zo is januari eigenlijk altijd de rustigste maand in billboardland, terwijl doelgroepen zich gewoon massaal verplaatsen in tegenstelling tot een rustige vakantiemaand waar het logisch is dat je minder hoeft te investeren. Onze ervaring is dat je vanaf 100.000 euro investering impact kunt maken met een campagne rondom snelweg reclame en een mooie stap kunt zetten om je merknaam te vestigen. Een campagne werkt pas echt als je de kracht van herhaling benut. Dus: herhaling van een boodschap binnen een bepaalde periode en dat ook op verschillende plekken.
De juiste snaar
Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.
In contact