Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft
Terug
Waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft? De open deuren ken je inmiddels wel: omdat vrijwel elke zoektocht in Google start en omdat je wilt groeien als bedrijf. We delen in dit blog daarom drie keer een ander perspectief waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig hebt, inclusief praktijkvoorbeelden.
1. Leert je de taal van je doelgroep kennen
We weten nog goed dat we als website optimalisatie bureau een paar jaar terug een gesprek over website optimalisatie voor Google voerden met een ondernemer. Hij was gespecialiseerd in 'ledlicht displays'. Oftewel: gevelreclame voor aan winkel- en bedrijfspanden met daarop je logo of bedrijfsnaam. Tijdens het tweede gesprek overlegden we hem de resultaten van ons onderzoek naar het zoekgedrag in Google. Wat bleek: er werd geen enkele keer in Google gezocht op 'ledlicht displays', maar wel drieduizend keer per maand op 'lichtbakken'. En dat bleek precies wat hij leverde!
Nadat we alleen het woord 'ledlicht displays' op zijn website vervingen voor 'lichtbakken' werd er al flink meer verkocht. En dat kwam niet alleen omdat hij beter ging scoren in Google. Kortom: Google geeft je informatie over hoe jouw aanbod wordt genoemd. Zoekmachine optimalisatie voor je website is zeker geen overbodige luxe dus om voeling met je doelgroep te houden.
2. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt
Tijden veranderen. Waar je vroegâh als eerste bij een molen moest zijn om te zorgen dat je koren gemalen werd, is het nu van belang dat je er tussen 10 collega-molens voor zorgt dat een consument überhaupt bij jou terecht komt. Dus: wie het eerst (in de zoekresultaten) komt, wie het eerst maalt. We horen marketing managers soms zeggen dat 'Google niet van belang is'. Dat betekent vaak: ik ben nog onbekend met zoekmachine optimaliseren, dus mijn klanten komen via andere bronnen. Maar steeds meer consumenten zoeken alleen online. De vraag is volgens ons niet: heb ik Google nodig? De constatering is dat je zonder website optimalisatie voor Google een belangrijke connectie met je doelgroep mist, waardoor je links en rechts ingehaald wordt door de concurrentie.
3. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet
Als je nooit aardappels hebt gezien of gegeten en er eentje in de schil ziet (met of zonder grond), is het echt niet het eerste wat je in je mond stopt. Sterker nog: al eeuwenlang werden aardappels gegeten in Latijns-Amerika, maar pas in 1727 werd het in Europa als voedsel gezien. En inmiddels weten we niet beter: we kunnen ze schillen, koken en vervolgens doet appelmoes, Maggi of Zaanse mayonaise de rest. Want we kennen ze. Dus: wil je eten en gegeten worden? Bovenaan in Google hoor je erbij en met zoekmachine optimalisatie voor je website kom je daar. En naamsbekendheid = geen slappe hap marketing. Je doelgroep kiest simpelweg liever voor iets waar al aan gesnuffeld is. En je huidige relaties zien je ook steeds langskomen en beseffen dat je (nog) in de wedstrijd zit. Een belangrijke reden waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig hebt. Als SEO optimalisatie bureau of website optimalisatie bureau kunnen wij jou daarbij helpen.
FAQ
-
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Search engine optimalisatie of SEO betreft het optimaliseren van een website op technisch en tekstueel gebied en alles daar tussenin. Een SEO specialist verwerkt zoekwoorden op specifieke plekken in een tekst, zorgt dat de website snel draait, regelt een hogere autoriteit door middel van linkbuilding en nog veel meer. Dit alles met als enige doel om met jouw website bovenaan in Google te komen.
-
Wat is website optimalisatie?
Website optimaliseren is het verbeteren van de content en de techniek van de website. Met als einddoel de gebruiker een optimale beleving van de site mee te geven. Door aan diverse eisen van bijvoorbeeld de snelheid en zoekintentie te voldoen, zorg je er uiteindelijk voor dat Google je als een waardevolle website gaat zien. Hiermee kom je op de langere termijn bovenaan in de bekendste zoekmachine te staan. Onze SEO specialisten helpen je hier graag verder mee.
-
Waarom website optimalisatie?
Begeeft u zich met uw bedrijf in een markt met veel concurrentie of juist in een nichebranche waarbij u moet vechten voor klandizie. Dan is een lucratieve manier om dat doel te kunnen behalen door zoekmachine optimalisatie in te zetten. Bovenaan in Google komen met miljoenen concurrerende websites is niet mogelijk wanneer er alleen maar teksten worden geplaatst zonder enig doel. De enige mogelijkheid om op lange termijn de top drie te kunnen betreden is door aan SEO te werken. Het optimaliseren van de techniek, teksten, foto’s en noem maar op.
-
Website optimalisatie kosten?
Dit is een vraag die vaak gesteld wordt aan Google of aan ons. Belangrijk hierbij is om te weten dat SEO een lange termijn project is voor zowel jou als het SEO bureau. Voordat men namelijk écht resultaat uit hun investering terug gaat zien, ben je makkelijk 12 maanden verder. Dat is iets waar je vooral toewijding voor nodig hebt.
Toch kunnen wij aan de hand van uw budget een plan uitschrijven en daar een prognose aan hangen. Een prognose waar wij samen als team naar toe zullen werken over een bepaalde tijdsperiode om het uiteindelijke doel te behalen. Door onze 20 jaar aan ervaring hebben wij een verband kunnen vinden tussen budget, de looptijd van een project en de uiteindelijke resultaten. Uit dit resultaat hebben we besloten geen projecten meer aan te nemen waar we minder dan drie dagen in de maand aan kunnen werken of een 12 maanden prognose aan kunnen hangen. Dat komt neer op minimaal 24 uur aan werk oftewel €2.5K per maand. De meeste klanten van ons nemen tussen de 80 en de 100 uur bij ons af. -
Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?
Het ultieme doel hier is om gezien te worden bij de juiste doelgroep. Maar er komt meer bij kijken en er is meer belangrijk dan alleen de zichtbaarheid. Door veel met de content bezig te zijn wordt de kwaliteit van de informatie die je biedt op de site beter. Zal de site sneller en fijner werken, waardoor jullie bezoekers een fijnere belevenis ervaart. En zorg je dat je website voor jouw branche een kennisbank wordt, waar iedereen terecht kan komen voor hun vragen. Een SEO specialist binnen upMention helpt je graag om deze doelen te behalen voor jouw website.
-
Zoekmachine optimalisatie betekenis?
Door middel van SEO verbeter je de kwaliteit en de kwantiteit op een website. Dit is op het gebied van techniek en content, met als doel om de gebruiker een fijne ervaring te geven. Een fijn en even belangrijk neveneffect is dat Google merkt dat de gebruiker op jouw website aan alle antwoorden komt en een fijne ervaring heeft in het algemeen. Hiermee en door middel van linkbuilding komt jouw website steeds hoger in Google te staan met als ultiem doel helemaal bovenaan.