Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Waarom je website zoekmachine
Wat is zoekmachine optimalisatie, ofwel seo, van je website eigenlijk, en waarom heeft je website zoekmachine optimalisatie nodig? Zoekmachine optimalisatie houdt in dat je je website beter vindbaar en doorzoekbaar maakt voor online zoekmachines, zodat zoekers in online zoekmachines jou sneller of beter vinden op de zoektermen die precies op jou van toepassing zijn. Hierdoor trekt jouw website meer bezoekers, die, dankzij website optimalisatie, ook daadwerkelijk klant worden en blijven.
Zoekmachine optimalisatie kan er dus voor zorgen dat je je omzet flink ziet toenemen.
Maar komen wij terug op de vraag waarom jouw website zoekmachine optimalisatie nodig heeft. De open deuren ken je inmiddels wel: omdat jouw doelgroep vrijwel altijd in Google begint te zoeken, omdat zoekmachine optimalisatie jouw website beter vindbaar maakt, omdat je zo meer bezoekers naar je website trekt, en omdat je als bedrijf wilt groeien. In dit blog delen wij daarom drie keer een ander perspectief waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft, inclusief voorbeelden die wij in de praktijk tegengekomen zijn.
1. Zoekmachine optimalisatie leert je de taal van je doelgroep kennen
Als website optimalisatie bureau voerden wij een paar jaar terug een gesprek over website optimalisatie voor Google met een ondernemer. Hij was gespecialiseerd in 'ledlicht displays'; oftewel gevelreclame voor aan winkel- en bedrijfspanden met daarop je logo of bedrijfsnaam. Na het eerste gesprek deden wij, zoals bij ons gebruikelijk is, onderzoek naar het zoekgedrag in Google op 'ledlicht displays'. Tijdens het tweede gesprek overlegden we hem de resultaten van dit onderzoek. En wat bleek: er werd geen enkele keer in Google gezocht op 'ledlicht displays', maar wel drieduizend keer per maand op 'lichtbakken'. En dat bleek precies wat hij leverde!
Nadat we alleen al de term 'ledlicht displays' op zijn website hadden vervangen door het woord 'lichtbakken', verkocht hij al flink meer. En dat kwam niet alleen omdat hij beter ging scoren in Google, maar vooral ook gewoon doordat het volume van het aantal zoekers veel groter werd... Kortom: Google geeft je waardevolle informatie over hoe jouw aanbod wordt genoemd of op welke termen jouw doelgroep zoekt. En dat kunnen wel eens heel andere termen zijn dan de specialistische terminologie of vaktermen die jij zo vanzelfsprekend vindt. Zoekmachine optimalisatie voor je website is dan ook zeer doeltreffend om voeling met je doelgroep te houden en te weten hoe zij jouw producten of diensten benoemen.
2. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt
Of je nu een webwinkel hebt of een fysieke winkel, of allebei, het is van belang dat je er te midden van het overweldigende aanbod voor zorgt dat je de aandacht trekt, wil een consument überhaupt bij jou terechtkomen. Daarbij geldt: wie het eerst (in de zoekresultaten) komt, wie het eerst maalt. Ondernemers en bedrijven die hoog in Google staan, trekken meer bezoekers en meer bezoekers die effectief klant worden. We horen marketing managers soms wel eens zeggen dat 'Google niet van belang is'. Dat betekent bij hen vaak: ‘ik ben nog onbekend met zoekmachine optimaliseren, dus mijn klanten komen via andere kanalen’.
Maar steeds meer consumenten zoeken alleen online. Dat is een hele grote groep klanten die je dan dus niet ziet, en deze groep wordt alleen maar groter. Het is volgens ons niet een vráág of je ‘Google nodig hebt’, maar een constatering. De constatering dat je zonder website optimalisatie voor Google een belangrijke mogelijkheid mist om je met je doelgroep te verbinden. En dat je hierdoor links en rechts ingehaald wordt door de concurrenten die wel aan zoekmachine optimalisatie doen, en met succes de verbinding zoeken met deze nog steeds groeiende doelgroep.
3. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet
Als je nooit aardappels hebt gezien of gegeten en er eentje in de schil ziet (met of zonder grond), is het niet het eerste wat je in je mond stopt. Je moet ze leren waarderen, waarna je nooit meer iets anders wilt. Dat geldt ook voor zoekmachine optimalisatie en website optimalisatie: als je eenmaal gezien hebt wat een toegenomen naamsbekendheid, bovenaan in Google komen en een groeiend aantal bezoekers op je website je concreet oplevert, wil je niet meer anders.
Want zoekmachine optimalisatie voor je website, is niet alleen maar investering, het levert jouw bedrijf heel wat, en steeds meer, op. Na de initiële investering en enig geduld, neemt je rendement namelijk steeds verder toe, ook lang nadat je gestopt bent met investeren. Je doelgroep herkent jouw bedrijf immers beter en je huidige relaties zien jouw naam en je uitingen ook steeds langskomen en beseffen dat je nog volop in de wedstrijd zit. Deze perspectieven zijn een aanvulling op de standaardredenen waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft en waarom je aan seo zou moeten gaan doen. Maar hopelijk geven ze je wel een andere kijk op hoe een SEO uitbesteden jou kan helpen.
upMention houdt ook rekening met deze andere perspectieven, omdat het onze ervaring is dat de doelgroep soms een andere taal spreekt, en dat een iets andere invalshoek soms hele verrassende resultaten kan opleveren. Wij zijn geen website optimalisatie bureau dat simpelweg steeds weer hetzelfde trucje hanteert, want ‘als je doet wat je steeds gedaan hebt, krijg je wat je steeds gekregen hebt’. Wij hebben een open kijk, en maken samen met jou graag de reis naar het beste eindresultaat. Het is niet alleen onze expertise die daarin een rol speelt; jouw bijdrage en jouw open blik zijn daarin onmisbaar.
FAQ
decor arrow corner leftDe juiste snaar
Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.
In contact