oktober 2023

5 succesfactoren voor je online marketing strategie

Terug

In de afgelopen 20 jaar hebben wij, samen met onze klanten, honderden projecten mogen uitvoeren. Projecten die gericht waren op het laten groeien van een bedrijf door het implementeren van een succesvolle online marketing strategie. Een online marketing strategie gericht op groei is geen kwestie van het domweg toepassen van een aantal standaardpraktijken die vanzelf tot groei van een bedrijf leiden. Nee, een online marketing strategie is maatwerk, en is voor ieder bedrijf anders.

Toch hebben wij in de loop der jaren ontdekt dat sommige ideeën en methoden beter werken dan andere, en soms zelfs onontbeerlijk zijn voor een succesvolle digitale strategie. Dit zijn voor ons de succesfactoren. Factoren die je zeker moet meenemen in je online marketing strategie als je je doelen wilt bereiken.

We delen in dit blog graag vijf concrete succesfactoren met je, zoals we die de afgelopen 20 jaar zijn tegengekomen. Door deze essentiële succesfactoren toe te passen, kun je als ondernemer of ondernemende manager jouw eigen digitale strategie ontwikkelen of optimaliseren.

1. Start je online marketing strategie met marketingpersonages

Op welk soort klanten richt jij je eigenlijk? Voor welke doelgroep is jouw online marketing strategie bedoeld? Als je dit helder voor ogen hebt, geeft dit richting aan jouw digitale strategie, aan jouw online inspanningen en aan jouw medewerkers! Het eerste wat je in ieder geval moet doen, is profielen opstellen van degenen waar je je op richt, zogenaamde persona’s.

Bijvoorbeeld, bij upMention richten we ons op managers marketing en communicatie, ondernemers, bedrijfseigenaren en websiteontwikkelaars die onze expertise willen benutten om te groeien in omzet.
Voor al deze personages hebben we gedetailleerd uitgewerkt waar ze zich mee bezighouden, welke opleiding ze hebben, hoe hun bedrijf eruitziet, welke leeftijd ze hebben, wat hun doelen zijn, waar ze bang voor zijn, hoe ze zich laten beïnvloeden en hoe ze de toekomst zien. Het resultaat is dat al onze marketing en communicatie zich altijd op één van deze personages richt. En zodra we iets ontwikkelen is het met hun kenmerken, belangen en interesses voor ogen. Het hebben van marketingpersonages, of persona’s, geeft richting aan jouw strategie en maakt het makkelijker je in te leven in jouw doelgroep.

2. Ontrafel het gedrag van jouw marketingpersonages

Nadat je je persona’s hebt bepaald, is de tweede succesfactor het analyseren van het online gedrag van jouw marketingpersonages of persona’s. Waar houden deze persona’s zich online op? Welke websites bezoeken ze? Welke zoektermen gebruiken ze in Google? Algemene zoektermen of sterk inhoudelijke? Hoe vaak gebruiken ze die en wat is de zoekintentie?

Je weet nu op wie je je richt, maar nu wil je ze ook op de juiste online plekken bereiken en ze zo effectief mogelijk aanspreken op hun interesses en belangen. Op websites waarop jouw doelgroep actief is, kun je bijvoorbeeld een banner tonen, of je kunt de bezoekers van die websites een advertentie laten zien als ze algemene, publieke websites bezoeken, zoals nu.nl en buienradar.nl. Ook sociale media worden in deze website strategie meegenomen. Je kunt heel precies bepalen wat zoekers op een bepaalde zoekterm in Google te zien krijgen en wat ze daarna voorgeschoteld krijgen als ze een algemene website bezoeken. Het eerste contactmoment in de zoektocht van jouw doelgroep is vrijwel altijd Google; het tweede contactmoment is vaak net zo belangrijk als het eerste. Goede kennis van jouw persona’s en hun interesses zorgt ervoor dat de twee contactmomenten optimaal gericht zijn op jouw doelgroep en hen gericht aanspreekt.

Zo hebben wij van upMention voor onze digitale marketing strategie een aantal basiscampagnes in Google lopen, en laten wij (be)zoekers op allerlei andere platformen (nogmaals) met ons in aanraking komen, zodat het effect versterkt en onze herkenbaarheid vergroot wordt.

3. Digitale strategie ontwikkelen: creëer laagdrempelig contact

Er zijn twee manieren om je digitale marketing strategie in te gaan: je kunt je richten op heel veel verkopen in één keer, of je kunt je contacten met klanten geleidelijk, maar gestaag opbouwen. In één keer heel veel verkopen, is misschien wel leuk, maar de vraag is of het kan en of het effectief is op de lange termijn.

Onze ervaring is dat een digitale strategie veel effectiever is als je je klantcontacten geleidelijk opbouwt door hen eerst een laagdrempelig, risicoloos aanbod te doen. Niet direct ‘dit is ons product, koop het’, maar ‘als je meer wilt weten over dit onderwerp, lees deze whitepaper’. Betrek je potentiële klanten steeds meer bij je bedrijf door informatie te geven of in te spelen op hun interesses. Dit zorgt voor een meer bestendige relatie, en voor klanten die vaker terugkomen.

Misschien kun je rondleidingen geven in jullie bedrijf, of een gratis intake inplannen, of informatie delen via een whitepaper: aan het begin van elk klantcontact is het de kunst om dingen aan te bieden die geen risico vormen voor de klant of hem direct voor het blok zetten, in ruil voor persoonlijk contact.

4. Wed op meerdere paarden

Spreid je risico’s en kijk verder dan alleen de periode waarin je inspanningen voldoende opleveren. Als je je online marketing strategie volledig richt op één, of enkele, zoektermen in Google, of alleen Google advertenties inkoopt, dan leidt een kleine tegenslag in één van deze marketingbronnen al snel tot paniek. Budgetten worden opgeschaald, er wordt paniekvoetbal gespeeld en de stabiliteit, die vereist is voor een effectieve digitale strategie, is weg.

Overigens is het gebruik van één of enkele zoektermen ook nog eens funest voor je linkbuilding strategie. Voor de continuïteit van het bedrijf is het dus van groot belang om het risico te spreiden als het gaat om de bron van nieuwe klanten. Kies een flinke lijst met zoektermen voor Google, adverteer ook op deze zoektermen, start met bannercampagnes, laat jezelf zien op social media en gebruik eventueel zelfs offline marketing. Als het wat minder gaat met één van deze marketingbronnen, heb je altijd nog de andere om dit te compenseren en je digitale strategie met succes voort te zetten.

5. Ken je ondergrens en stel ambities

De laatste succesfactor: geduldig zijn en de rust bewaren in je internet marketing strategie. Onze ervaring is dat dit vaak veel beter lukt als je weet wat de absolute ondergrens is, en dus weet wat je als minimaal resultaat wilt behalen. Zodra je daarboven komt, kan iedereen rustig ademhalen en kun je gaan experimenteren en optimaliseren.

Het gaat in je digital marketing strategie uiteraard om het beste resultaat, maar dat beste resultaat behaal je vaak zodra er ruimte is om te experimenteren, te leren en te optimaliseren. Blijf niet vasthouden aan de ondergrens, ga niet op je lauweren rusten, maar stel daarna realistische ambities. Want als je het minimaal te behalen resultaat bereikt hebt, is het makkelijker om te gaan experimenteren, is de druk kleiner, en haal je soms onverwachte resultaten.

Tot slot

Deze 5 succesfactoren zijn geen garantie op succes. Maar, zoals wij ervaren hebben, zijn ze wel onontbeerlijk voor een succesvolle digitale strategie. Deze factoren moet je dus zeker meenemen in je online marketing strategie als je je doelen wilt bereiken. Maar vervolgens komt er nog veel meer bij kijken: de juiste zoektermen vinden, je campagnes effectief inrichten, je website technisch optimaliseren, de autoriteit van je website verhogen door linkbuilding, je website optimaliseren voor gebruikers voor een soepele customer journey, enzovoort. Wil je hier meer over weten, neem dan contact met ons op, of lees onze andere blogs.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor