Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
5 succesfactoren voor je online marketing strategie
Terug
We delen graag 5 concrete succesfactoren met je, zoals we die de afgelopen 20 jaar hebben geïdentificeerd bij de honderden projecten die we voor onze klanten mogen uitvoeren. Zo kun je als ondernemer of ondernemende manager jouw digitale strategie ontwikkelen of finetunen.
1. Start je online marketing strategie met marketing personages
Bij upMention richten we ons in de communicatie op managers op het gebied van marketing en communicatie, ondernemers, bedrijfseigenaren en website ontwikkelaars die onze expertise in kunnen schakelen.
Voor al deze personages hebben we een gedetailleerde uitwerking gemaakt van waar ze zich mee bezighouden, welke opleiding ze hebben, hoe hun bedrijf eruitziet, welke leeftijd ze hebben, wat de doelen zijn, waar ze bang voor zijn, hoe ze zich laten beïnvloeden en hoe ze de toekomst zien.
Resultaat: alle marketing en communicatie richt zich altijd op één van deze personages. Zodra we iets ontwikkelen is het voor hen.
2. Ontrafel het gedrag van jouw marketing personages
Bij upMention doen we voor onszelf en onze klanten onderzoek naar waar deze personages zich online bevinden. Welke zoektermen gebruiken ze in Google? Zijn het algemene zoektermen of sterk inhoudelijke? En hoe vaak gebruiken ze die en wat is de zoekintentie?
Om een sterke bannercampagne te ontwikkelen maken we ook overzichten met websites waar deze doelgroep actief is. We kunnen soms direct op deze websites een banner tonen, maar in ieder geval de bezoekers van die websites een advertentie tonen op de algemene, publieke website zoals nu.nl en buienradar.nl. Ook sociale media wordt in deze externe website strategie meegenomen.
Wij geloven als digitale marketing strategie in basiscampagnes via Google, waarbij (be)zoekers aanvullend op allerlei andere platformen met ons en onze klanten in aanraking komen. Het tweede punt waarop contact ontstaat is soms net zo essentieel als de eerste. Het eerste contactpunt in de nog onbekende zoektochten van jouw doelgroep is vrijwel altijd Google.
3. Digitale strategie ontwikkelen: creëer laagdrempelig contact
In één keer heel veel verkopen, dat is misschien wel leuk, maar de vraag is of het kan en effectief is op de lange termijn. We zien dat onze klanten in de digitale strategie veel meer resultaat boeken met eerst een laagdrempelig, risicoloos aanbod. Misschien kun je rondleidingen geven in jullie bedrijf, of een gratis intake inplannen, of informatie delen via een whitepaper: aan het begin van elk klantcontact is het de kunst om risicoloos dingen aan te bieden in ruil voor persoonlijk contact.
4. Maak de ultieme mix en wed op meerdere paarden
Heel vaak focussen bedrijven zich bij de online marketing strategie op één of enkele zoektermen in Google (wat overigens ook funest is bij de linkbuilding strategie), of worden alleen Google advertenties ingekocht en wordt er niet verder gekeken dan dat, omdat het op dit moment voldoende oplevert. Zodra er vervolgens iets tegenzit in één van deze marketingbronnen, is er paniek in de tent. Budgetten worden opgeschaald, er wordt paniekvoetbal gespeeld en de stabiliteit is weg.
Voor de continuïteit van het bedrijf en de medewerkers is het van groot belang om het risico te spreiden als het gaat om de bron van nieuwe klanten. Kies een flinke lijst met zoektermen voor Google, adverteer ook op deze zoektermen, start met bannercampagnes, laat jezelf zien op social media en doe eventueel zelfs marketing offline.
5. Zorg dat je de ondergrens kent + ambities stelt
De rust in je internet marketing strategie bewaren lukt vaak veel beter als je weet wat de absolute ondergrens is en dus het minimaal te bereiken resultaat van de inspanningen. Daarboven is het moment dat iedereen rustig adem kan halen en verder kan gaan optimaliseren. Het gaat bij je digital marketing strategie om het beste resultaat, maar dat behaal je vaak zodra er ruimte is om te experimenteren, te leren en te optimaliseren.