Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Consistentie: niet hip, maar wel happening
Terug
Het was niet het hippe onderwerp op je laatste marketing seminar. En dat is begrijpelijk, want consistentie is tijdloos. En tegelijkertijd maakt het je (online) marketing wel veel eenvoudiger. Het staat voor de kracht van kleine, bij elkaar horende stappen naar grote doelen. En het herhalen van een kloppende boodschap aan de markt. Zonder drastische veranderingen en zonder de waan van de dag.
Onmiddelijke bevrediging
Consistentie bevat ook een herhalend element. Daarmee staat het haaks op onze behoefte naar onmiddellijke bevrediging. Dus het gaat in tegen de wens om nú te groeien en nú het bedrijf groots in de markt zetten. Zo zorgt consistentie ervoor dat je over een jaar hebt bereikt wat je alleen met een plan kon bereiken. Zoals je eerst een boodschappenlijstje kunt maken voor je naar de supermarkt gaat, omdat je anders vooral alles op ooghoogte in je winkelwagen stopt.
Betrouwbaarheid
Consistentie raakt ook iets anders. Namelijk: betrouwbaarheid. Iedereen die in aanraking komt met je merk kan erop vertrouwen dat je bedrijf logisch is opgebouwd en functioneert. Want, ze zien een eenduidig beeld. Er zijn geen tegenstrijdigheden. Er is samenhang.
Betrouwbaarheid en consistentie hebben ook met elkaar te maken omdat het gaat over 'vertellen wat juist is'. Dat gaat dus over het hebben van een boodschap en weten waar je voor staat. En je houdt je aan de eerder gemaakte plannen.
Consistentie toepassen
Als je het simpel bekijkt kun je consistentie toepassen op drie zaken:
- communicatie
- hoe je acteert;
- en wat anderen over je zeggen.
Maak voor deze drie zaken een concreet plan. Van lettertype, kleurgebruik tot de boodschap en de locatie van je bedrijf. En doe wat je zegt en zorg dat klanten zeggen wat je doet.
Naast de simplistische benadering is consistentie ook het resultaat van keuzes durven maken. Weet wat je niet wilt doen, neem afscheid en beweeg vooruit. Hoe meer keuzes je durft te maken, hoe meer consistentie. Niet hip, maar wel happening.