oktober 2022

Conversieverhogend schrijven, hoe doe ik dat?

image description
Matthias van Asperen
Terug

Je herkent het vast: je leest een tekst en al bij de intro haak je af. Dat kan niet de bedoeling zijn, want een tekst heeft als doel om jou als lezer aan te zetten tot actie. Je wilt dus een converterende tekst, waarbij niet alleen jij van de tekst profiteert, maar ook de lezer. Toch blijkt het nog een opgave om zulke converterende teksten te schrijven. Waar moet je precies op letten bij het schrijven van converterende teksten? In dit blog geven we je een aantal handvatten, zodat jij kunt beginnen met het schrijven van teksten die aansporen tot actie.

Wie is de lezer?

Wie is jouw doelgroep en waar bevindt jouw doelgroep zich? Door onderzoek te doen naar jouw doelgroep, krijg je waardevolle inzichten. Zo kun je de interesses van je doelgroep en hun woordkeuze leren kennen. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld 'Google Search Console' en 'Google Analytics'. Met deze tools krijg je inzicht in de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om jouw website te vinden. Deze zoekwoorden kun je vervolgens weer analyseren en gebruiken om een tekst te schrijven.

Teksten die nuttig kunnen zijn voor lezers, zijn teksten die problemen voor hen oplossen. Als je kan achterhalen wat pijnpunten voor jouw publiek zijn, kan je het door middel van een blog oplossen. Zo voelt de lezer zich gezien en heb je meer kans op een conversie. Hier komen we later in dit blog nog op terug.

Maak gebruik van ‘VOC’

Doorzoek het internet en kijk naar reviews, interviews en surveys die van toepassing zijn op jouw product/dienst. Hieruit kun je de stem van jouw doelgroep leren kennen. Dit wordt ook wel 'VOC' genoemd. ‘VOC’ staat voor ‘Voice of Customer’. De VOC is belangrijke data voor jouw tekst. Door deze data te verzamelen, leer je jouw doelgroep beter kennen. Daarnaast ontdek je de manier waarop jouw doelgroep schrijft. Door de VOC mee te nemen in jouw tekst, voelt jouw doelgroep zich directer aangesproken.

Stadium van bewustzijn identificeren

Er zijn verschillende stadia van bewustzijn. Dit zijn ze:

  • Niet bewust
  • Bewust van het probleem
  • Bewust van de oplossing
  • Bewust van het product
  • Totale bewustheid

Richt jouw tekst op de doelgroep in één van bovenstaande stadia. Op deze manier spreek je deze doelgroep heel doelgericht aan. Dit kan hen doen overtuigen en brengt hen automatisch in het volgende stadia.

Maak gebruik van een Framework

Er zijn verschillende frameworks die je kunt gebruiken voor teksten. Eén van de meest populaire framework is ‘The PAS Framework’. Deze lichtten we hieruit.

Bij het PAS framework maak je gebruik van de volgende 3 punten:

  • Probleem
  • Agitatie
  • Oplossing

We geven een voorbeeld van hoe dit framework wordt toegepast in een tekst:

Heb jij al gezien waar wij in deze tekst de PAS framework hebben toegepast? Dit hebben we in onze inleiding gedaan.

  • Probleem: Jouw doelgroep leest jouw teksten niet
  • Agitatie: Geen teksten die aansluiten op de behoeftes van jouw doelgroep
  • Oplossing: Converterende teksten

Maak het aantrekkelijk

Om de aandacht te trekken voor jouw tekst is een passende en pakkende titel erg belangrijk. Zo trekt dat niet alleen aandacht op een website maar ook op sociale media en Google. Niet alleen de titel is belangrijk maar ook het overzicht. De tekst moet voor een lezer duidelijk en overzichtelijk zijn, anders zal er geen aandacht aan worden gegeven. Zo kan het ook helpen om er een afbeelding in te verwerken. Een afbeelding kan soms meer duidelijkheid geven of de tekst er aantrekkelijker uit laten zien.

Vind jouw stijl

Teksten schrijven kun je niet vastpinnen op enkele regels of frameworks. Het is daarom goed om A/B testen uit te voeren en te kijken hoe jouw doelgroep reageert op jouw teksten. Creëer bijvoorbeeld twee e-mails met verschillende schrijfstijlen. Verdeel deze twee mails over jouw doelgroep. Optimaliseer, voer uit en houd de statistieken bij. Blijf kritisch naar je teksten kijken en bedenk vooral: Bied ik meerwaarde aan mijn doelgroep door over dit onderwerp te schrijven?

Zo schrijf je conversieverhogend

Kortom: wat maakt een tekst nou conversieverhogend? De tekst moet de doelgroep aanspreken. Het is dus belangrijk om in gedachten te hebben voor wie je de tekst schrijft (de persona). De opbouw van een tekst moet ook aan een bepaalde volgorde voldoen. Je wilt dat jouw publiek de tekst daadwerkelijk gaat lezen. Om het te gaan lezen moet het er aantrekkelijk uitzien door middel van een pakkende titel, goede structuur en een duidelijke afbeelding. Een tekst wordt pas echt conversieverhogend als er een goede call to action in zit. Wanneer jij een interessante tekst voor de doelgroep maakt en je deze eisen toepast, zorg je er uiteindelijk voor dat de conversie wordt verhoogd.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor