november 2021

De donkere kant van Black Friday Marketing

Terug
image description

Uiteraard draaien wij onze hand niet om voor Black Friday marketing. We werken graag mee als er een slimme gedachtegang achter zit. Bijvoorbeeld door deze jaarlijkse tamtam te gebruiken om lange termijn, repeterende relaties aan je te binden. Dat vraagt creativiteit, maar maakt het waardevol.

En tegelijkertijd vinden wij het sterk om je af te vragen wat de echte toegevoegde waarde van het standaard gebruik van Black Friday is en wat het je mag kosten als onderneming. In dit blog delen we daarom de donkere kant van een zwarte vrijdag.

1. Je waardevolle klant staat in de schaduw

Niet al je klanten zijn evenveel waard. En laat de minst waardevolle nou op Black Friday actief worden. Deze klanten hebben veelal bijna geen relatie met, of loyaliteit naar jouw bedrijf en doen slechts zelden aankopen. En meestal dus met lage marges. Met Black Friday Marketing wordt een wetmatigheid geschonden, want je geeft de meeste aandacht aan degene die jou het minste komt brengen. Je team draait overuren voor klanten die met een beetje geluk volgend jaar pas weer een deal bij je komen scoren.

2. Black Friday verplaatst je omzet

Je merkt het zelf misschien: je begint spontaan grotere (electronica) aankopen uit te stellen omdat Black Friday eraan komt. En zodra je die printer in de pocket hebt, koop je ook gelijk voor een jaar lang cartridges. Kortom: omzet wordt verplaatst, want het product en de repeterende aankoop zou anders ook plaatsvinden. En je winst is veel lager vanwege de Black Friday promoties.

3. Black Friday kost vaak meer dan je lief is

De vraagonzekerheid in jouw markt is hoger door promoties in het kader van Black Friday marketing. Er is namelijk geen natuurlijke flow van continu verkoop, maar een onnatuurlijk hoge vraag op één vast moment. Je voorraad moet die pieken kunnen opvangen. En dat kost geld. Je hebt meer ruimte, mensen en systemen nodig en het transport is ook minder efficient. En soms ben je tegen wil en dank uitverkocht. En als het tegenzit is je klantenservice ook overbelast.

4. Een klassiek kip-ei-verhaal

Wat kwam eerst: de toegenomen vraag naar spullen voor de decembermaand, of Black Friday? En wat is precies het effect? Elke marketeer weet dat de laatste weken van het jaar altijd al druk zijn, ook voordat in 2015 Black Friday in Nederland zijn intrede deed. Een gedeelte van de toegenomen omzet is dus überhaupt een wassen neus. 

Kortom

We zijn zeker niet tegen elke vorm van Black Friday marketing. Echter, wees je ervan bewust dat het zomaar schertsvuurwerk kan zijn. Dan gebeurt er een hoop, maar het kan beter en mooier! En een fopcadeau in de decembermaand, daar zit natuurlijk niemand op te wachten...

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor