december 2021

De waarde van een geautomatiseerde SEO check

image description
Geerten Schollaart
Terug
image description

Je wilt alle zin en onzin weten rondom een SEO scan! Maar, voordat we dat met je delen: als je niet weet wat je wilt bereiken, maar wel een SEO scan laat uitvoeren, leidt dat vrijwel nooit tot het gewenste resultaat. Ga er dus niet vanuit dat je toevallig op de juiste zoektermen bovenaan in Google zult scoren, maar stel de volgende vragen:

  1. Wat is de reden dat we willen gaan investeren in SEO?
  2. Welke doelgroep willen we aan gaan spreken?
  3. Op welke zoektermen denken we dat die doelgroep zoekt?
  4. Wat mag verdere groei ons kosten?
  5. Hoe gaan we de voortgang van de campagne meten?

De SEO scan

Als deze vragen beantwoord zijn kun je een volgende stap maken door een analyse van je website te maken van de mogelijke verbeterpunten. Dat kan ondermeer met een geautomatiseerde SEO scan. Met zo'n SEO check wordt je website doorgelicht als het gaat om de aspecten die van belang zijn om bovenaan in Google te scoren. Dat betekent concreet:

  1. Of alle links op de website werken.
  2. Of omleidingen (redirects) goed zijn ingesteld.
  3. Paginatitels en metagegevens worden gecontroleerd.
  4. Er wordt gecheckt in hoeverre de inhoud uniek is.
  5. Het robots bestand wordt gecontroleerd. 
  6. De mobielvriendelijkheid wordt onder een vergrootglas gelegd.
  7. Er wordt gecheckt in hoeverre Google Analytics goed werkt.
  8. De snelheid van de website wordt gemeten.
  9. Het aantal externe websites met een link wordt opgesomd.

Zo'n geautomatiseerde SEO check is super efficient. Je voert je URL in en krijgt binnen no-time alle belangrijke factoren te zien. En omdat het zich vooral op de techniek en inhoud van een website richt, zijn het ook factoren die je vrij eenvoudig bij je website ontwikkelaar of tekstschrijver neer kunt leggen. En de resultaten zijn onafhankelijk en objectief, dus er is geen sprake van een slager die zijn eigen vlees keurt.

Tools voor een SEO scan

Om je op weg te helpen hebben we de 10 meest gebruikte tools voor een SEO analyse op een rij gezet. Veel van deze tools bieden ook mogelijkheden om je concurrentie te analyseren of om nieuwe zoektermen te vinden. Zorg dat je bij elke stap die je zet je strategie scherp hebt. Het gevaar blijft dat je veel aan het sleutelen bent, maar weinig voor elkaar krijgt.

  1. SEMrush - Uitgebreide tool voor SEO scans, concurrentieanalyses en nog veel meer.
  2. UberSuggest - Een tool die met name geschikt is om te zien bij welke zoektermen kansen liggen.
  3. Screaming Frog - Een meer technische tool, vooral ook interessant als je een meertalige website hebt.
  4. Ahrefs - Zeer uitgebreide SEO analyse tool, makkelijk in gebruik en interessant als je naast Google ook voor andere zoekmachines wilt optimaliseren.
  5. OnCrawl -  Een wat meer innovatieve tool met een SEO scan die meer dan 1000 factoren van je website checkt.
  6. PageSpeed Insights - Een SEO scan die zich met name richt op de techniek van je website. Belangrijk, want gemaakt door Google. 
  7. SE Ranking - Fijne tool vanwege de uitgebreide beschrijving bij het vinden van SEO issues.
  8. DeepCrawl - Met name interessant voor bedrijven met een intern marketingteam.
  9. SEO Site Checkup - De video's die te bekijken zijn na een analyse zijn informatief. Met name voor kleinere bedrijven een geschikte tool.
  10. Copyscape - Simpele tool, maar steengoed in het vinden van sterk gelijkende inhoud op andere websites. Mag niet ontbreken in deze lijst.

Na de SEO scan

Een groot nadeel van een automatische SEO analyse en de aanvullende functies van de hierboven beschreven tools, is dat het vooral veel stof op doet waaien. Er is vaak geen of een onvolledige interpretatie van de warboel met aangetroffen zaken. Het is ook nog eens zeer ongenuanceerd, terwijl het soms vanuit kosten / baten interessanter is om aan andere knoppen te draaien dan de tool suggereert. Want, onthoud dit: niet alles hoeft 100% goed te zijn om te kunnen scoren in Google.

Ook is het goed om je ervan bewust te zijn dat de diverse tools altijd de platgetreden paden bewandelen, dus al je concurrenten hebben precies dezelfde SEO check tot hun beschikking. Je krijgt dus alleen een voorsprong als anderen besluiten zaken te laten liggen. Voor een echte voorsprong is teamwork, creativiteit, kennis en ervaring nodig.

Als upMention maken we - nog voordat we samen gaan werken - altijd een concreet plan van de te nemen stappen, inclusief een prognose van wat de samenwerking voor je op gaat leveren. Dan besluit jij of je dat inderdaad samen wilt gaan doen. En alles wat je daarin zelf kunt doen, begeleiden we slechts als proces. En op het punt waar jouw kennis of capaciteit beperkt is vullen wij aan. 

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor