Consistentie niet hip, maar wel happening
Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Als upMention werken we voor een aantal ketens wat via een dealernetwerk of eigen winkels het aanbod lokaal aan de man brengt. Lokale marketing voor landelijke spelers dus. En een wetmatigheid in die lokale online marketing is dat positieve, geloofwaardige beoordelingen een stimulans voor potentiële en huidige klanten zijn.
Echter, in het kader van het verzamelen van die aanbevelingen, zien we vooral de volgende reviewplatforms langskomen:
En dus is volgens ons de belangrijkste vaak niet, of onvoldoende in beeld: Google Reviews. Dit is onderdeel van Google Mijn Bedrijf. En voor je lokale online marketing biedt het enorme kansen als je (in ieder geval een gedeelte van) je reviews via dit platform verzameld.
Er zijn drie redenen om prioriteit te geven aan Google Reviews ten opzichte van de andere reviewplatforms die hierboven zijn beschreven:
Stel, jij bent een keten die fietsen verkoopt. En iemand koopt in de vestiging in Delft een fiets. Vervolgens plaatst die persoon de volgende review in Google: "Ik zal ook hier weer mijn volgende fiets kopen." Een dag later zoekt een andere inwoner van Delft op 'fiets kopen'. Het onderstaande resultaat wordt getoond, waarbij de aanleiding van het tonen van deze resultaten de geplaatste review is. Fietsenwinkels zonder een relevante review zijn hier niet te zien!
Allereerst: vraag zo actief mogelijk om reviews aan je klanten en vraag daarbij door. Zodra iemand 'vanavond' zegt ben je namelijk 10 stappen verder dan 'ga ik binnenkort even naar kijken'. Durf het dus concreet te maken, want op het moment dat je het bespreekt is er vaak ook echt een intrinsieke motivatie om die review te gaan schrijven.
Vervolgens kun je voor de Google Reviews een directe link delen. Je kunt bij het begeleidend schrijven klanten suggesties geven voor teksten. In het geval van een keten met fietsenwinkels: "Laat een review achter waarin je beschrijft welke fiets je hebt gekocht en waarom! Zo help je anderen."
Een andere optie is om eens te testen met een template die eenvoudig gekopieerd kan worden. Dit sluit ook aan op de behoefte van klanten om met weinig moeite een kloppende review achter te laten. Dus: "Heb je genoten? Gebruik de onderstaande tekst als review of pas die waar nodig aan! Dankjewel."
Het doel is dat er zo gedetailleerd mogelijk wordt beschreven wat het aanbod was. Of dat je je toplijst met belangrijke zoektermen in reviews genoemd krijgt, zodat Google je relevantie kent. Het vraagt wat moeite, maar het fijne is dat dat ook voor je concurrenten geldt en dat de aanhouder dit spel wint. Kies dus wederom voor de lange termijn!
Reviews verzamelen + beter lokaal scoren in Google is win-win!