juni 2022

Dit moet je weten over Google Analytics 4

image description
Joran Huisman
Terug

Of je nu wilt of niet: volgend jaar juli gaat iedere Google Analytics gebruiker over op GA-4 (Google Analytics 4). Hieronder lees je wat je kan verwachten, welke voor- en nadelen hier mee gepaard gaan en wat wij concluderen. Daarnaast waren er een aantal opties niet mogelijk in de onbetaalde versie van Google Analytics Universal, zoals het in kaart brengen van de klantreis. Met de komst van GA-4 komt daar dus verandering in.

Waarom vindt Google deze update nodig?

Laten we eerst beginnen bij de waaromvraag. Waarom maakt Google Universal Analytics plaats voor het nieuwe GA-4? Dit heeft een aantal redenen.

  1. Er zijn tegenwoordig single page websites of apps waarbij je alle informatie op één pagina kunt vinden, om de reis of acties hierin goed te kunnen meten is het huidige Analytics niet voldoende ingericht. Het is dan lastig om een goed beeld van je bezoekers te krijgen. Bij het nieuwe GA-4 is dit wel mogelijk dankzij de verschuiving naar event-based Analytics.
  2. Afgelopen januari concludeerde een Oostenrijkse privacy toezichthouder dat Google Analytics gegevens deelt met Amerika. En volgens de AVG-wetgeving mag dat absoluut niet! Ook deze conclusie heeft Google meegenomen in het nieuwe GA-4. Maar wat is er nu precies anders? Om nu toch aan de strenge AVG-eisen te voldoen, zullen er in GA-4 geen IP-adressen meer verzameld worden. Zal het aantal cookies verminderen of zelfs verdwijnen. En worden gebeurtenissen zoals hits, paginaweergaven, transacties en de tijd op een pagina nu onder een gebeurtenis geplaatst.
  3. In het huidige Analytics is het niet mogelijk om de klantreis te volgen, terwijl hier veel voordelen aan hangen. Door te weten in welk stadium je bezoeker zich bevindt kan je daar slim op in spelen met (re)marketing of andere slimme acties.
  4. Daarnaast zal het mogelijk worden dat GA-4 bepaalde resultaten kan voorspellen. GA-4 zal naarmate de gegevens opstappelen over een bepaalde periode, een inschatting kunnen maken van toekomstige statistieken.

Wat is er anders in Google Analytics 4?

De grootste verandering ligt in het verleggen van de focus. Voorheen werd er zwaar gewogen aan het meten van een sessie. Bij GA-4 zal de focus op de verschillende events komen te liggen. Alles wat een bezoeker op je website doet, wordt gekoppeld aan een event. Elk event wordt aan een parameter gekoppeld dat in Analytics naar meer of bruikbare informatie wordt vertaald. Een voorbeeld hiervan is dat de bezoeker een telefoonnummer aanklikt of een specifieke pagina bezoekt.
Op basis van User-ID kun je straks in één overzicht zien hoe alle verschillende campagnes presteren. Vergelijk bijvoorbeeld de prestaties van geoptimaliseerde landingspagina's met de conversie die hierop plaatsvindt. Zo heb je een goed beeld van campagnes die goed werken en campagnes die misschien nog aandacht nodig hebben.

We zetten de nadelen, maar vooral de voordelen voor je op een rijtje

De nadelen:

  1. De data die je met je eigen Universal Analytics account of met dat van je klant(en) hebt opgebouwd in de afgelopen jaren, kan helaas niet meeverhuisd worden naar GA-4. Deze ben je dus kwijt. Wij zetten nu dus al GA-4 op voor ons en onze klanten, naast dat Universal blijft lopen. Zodoende bouwen we de data langzamerhand weer op, voordat Google Analytics Universal helemaal weg is.
  2. Niet zozeer een nadeel op de lange termijn, maar in het begin zal de nieuwe interface voor vele even wennen zijn. Veel aspecten zal je opnieuw moeten leren of herkennen.
  3. Doelen, instellingen, conversies, rapportages, dashboards en andere instellingen zal je opnieuw moeten instellen. Ook deze instellingen gaan helaas niet mee naar het nieuwe GA-


De voordelen

  1. Met het zicht op AVG/GDPRA, zag Google in dat het landschap omtrent privacy aan het veranderen is en het tracken van gebruikers steeds lastiger wordt. Met de update van GA-4 is hier rekening mee gehouden. Zo worden ip-adressen standaard geanonimiseerd en is het mogelijk om individuele data handmatig te verwijderen.
  2. De klantreis staat hoog in het vaandel. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van kwantitatieve acties zoals de hoeveelheid bezoekers op een pagina, naar wat een gebruiker daadwerkelijk doet. De engagement is nu vele malen belangrijker.
  3. Met het event-based model is het heel makkelijk om diverse acties in te zien op één overzichtelijke plek. Een aantal events zoals het vullen van je winkelwagen, het contact opnemen via een formulier of op de playbutton van een video klikken zijn nu bijvoorbeeld als standaard ingesteld en zijn direct inzichtelijk. Het instellen hiervan is dus niet meer nodig!
  4. Het aanmaken van specifieke doelgroep segmentatie of het groeperen van content word je veel makkelijker gemaakt. Groepeer bijvoorbeeld alle pagina’s waar producten op voorkomen.
  5. Wanneer je eenmaal aan GA-4 gewend bent, merk je dat het overzichtelijker is dan Google Analytics Universal. En net zoals met vele andere dingen, weet je na een tijdje niet beter!

 

De conclusie

Het zal in het begin even wennen zijn, en het is zeker nadelig dat oude data niet meeverhuisd kan worden. Maar GA-4 is event-based, waar het dus voornamelijk om kwalitatieve data draait. Dit ten opzichte van de session-based data waar het dus om kwantitatieve informatie ging. Voor elke marketeer en zijn of haar klanten zal dit een voordeel zijn.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor