Ga naar inhoud

Drie veelgehoorde excuses waardoor SEO specialisten de mist ingaan

Er zijn drie cruciale excuses die we als SEO consultancy al sinds jaar en dag voorbij zien komen bij SEO specialisten. Als één van de drie speelt, zul je dat direct merken in mindere resultaten van de Google optimalisatie. Dus werken wij ze als SEO bureau voor je uit.

seo specialisten

1. Bezoekers via Google vs. leesbare teksten

Er zijn maar weinig SEO specialisten of tekstschrijvers die het lef hebben om zowel Google als de bezoeker als uitgangspunt te nemen. Te vaak komen we halfbakken teksten tegen zonder relevantie. Hier heeft een online marketer of search engine optimizer duidelijk veel aandacht besteed aan Google, en minder aan ‘echte’ bezoekers. Het lijkt alsof mooie teksten en goede vindbaarheid elkaar bijten, maar het is simpelweg gebrek aan creativiteit.

Het verwerken van zoektermen in teksten is de basis van vindbaarheid, maar hier gaat het dan dus ook gelijk al mis zodra er te weinig schrijversintellect is. Het is de kunst om goede, unieke teksten te schrijven waarin de zoektermen op een natuurlijke manier worden verwerkt. Het is voor een creatieve online marketer wel degelijk mogelijk om een informatieve, interessante tekst te schrijven die ook nog eens goed vindbaar is. Er is hier duidelijk sprake van een schijntegenstelling.

Tip: Mocht jij, je search engine optimizer of je SEO specialist vastlopen op het verwerken van een zoekterm in de tekst, zoek dan in Google op deze term en zet die tussen "dubbele aanhalingstekens". Google laat dan alleen websites zien waar deze woordcombinatie al wordt gebruikt. Je ziet dan hoe andere online marketing specialisten de zoekterm in hun tekst hebben gebruikt, en daar kun je inspiratie uit opdoen. Zo wordt zoekmachine optimalisatie voor Google én voor de zoekmachine optimalisatie specialist een stukje makkelijker.

2. 'Dat zijn slechts kleine technische dingetjes'

'Welkom' als belangrijkste koptekst op je homepage, een foutieve taalinstelling in de bron, slome plugins, foutjes in de robots.txt-bestandjes of het beschikbaar stellen van één pagina via meerdere URL-combinaties: SEO specialisten en online marketing specialisten kennen het maar al te goed. En net zo vaak wordt er van veel van deze dingen vergoelijkend gezegd: 'het is maar een klein dingetje'. Maar hé, al die kleine dingetjes bij elkaar zijn dus echt wel een 'groot dingetje'!

Natuurlijk is er een nuance: soms is een website historisch gezien niet netjes, of zonder search engine optimizer, opgebouwd en moet de boel dermate op de schop dat je beter op een andere factor van het algoritme van Google kunt gaan compenseren. Maar dat moet je alleen doen als dit concreet onder de streep minder tijd kost, en daarvoor moet de zoekmachine optimalisatie expert keihard bewijs voor aanleveren.

Tip: Leg niet te veel tijdsdruk op het technische proces van je SEO specialist, maar stuur bij deze stap op kwaliteit. Technische optimalisatie heeft namelijk waarde voor de lange termijn, en is negen van de tien keer ook goed voor de gebruiksvriendelijkheid. Zo maak je de zoekmachine optimalisatie voor Google en de hanteerbaarheid van je website concreet.

3. 'Ik geloof niet zo in linkbuilding'

Linkbuilding (het regelen van links vanuit andere websites) staat niet bij iedere zoekmachine optimalisatie specialist voorop. Het lijkt nog wel eens beredeneerd, maar het is vaak een variant op 'ik mis een portie uithoudingsvermogen'. Want inderdaad, repeterend werk is simpelweg niet altijd favoriet. En dát is nou juist waar we het over hebben als het gaat om het verbeteren van je vindbaarheid. Linkbuilding is soms gewoon oneindig analyseren, proberen en doorzetten om te zorgen dat je populairder en belangrijker bent dan je concurrent die al bovenaan staat. Dit vergt creativiteit en doorzettingsvermogen van online marketing specialisten, en die moeten bij een goed SEO marketing bureau in ruime mate aanwezig zijn.

Dus, stel jouw SEO specialist of online marketer 'gelooft niet zo in linkbuilding', dan is het heel simpel: óf je hebt al voldoende links, óf 'daar is het gat van de deur'. Google is hier heel helder in: de teksten en de techniek kunnen nóg zo goed zijn, zonder aanbevelingen van buiten weet het niet of je écht van belang bent! Linkbuilding, hoe saai het ook is, is simpelweg een onmisbaar deel van de werkzaamheden van een seo specialist Google.

Tip: Laat in je eigen bedrijf mensen ook meedenken met dit proces en ondersteun zo de SEO specialist die met linkbuilding bezig houdt. Wellicht zijn er zakelijke relaties die een link naar jullie website zouden kunnen plaatsen. Denk aan belangrijke leveranciers, partners waar je mee samenwerkt, gewonnen prijzen, aandacht vanuit (nieuws)media, et cetera. Zoekmachine optimalisatie voor je bedrijf is lastig, daarom is het fijn om er met meerdere personen naar te kijken.

Kortom, als jouw search engine optimizer, seo specialist Google of online marketer zegt niet te geloven in linkbuilding of er niet zoveel waarde aan te hechten, word dan meteen wantrouwend. Naast leesbaarheid van de teksten en een feilloze techniek, is linkbuilding een van de pijlers waarop goede SEO rust. Sta dan ook op goede linkbuilding, of ga op zoek naar een ander SEO bureau!

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken

De juiste snaar

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.

In contact

Zij gingen je voor

  • Basic Essentials B.V. Logo
  • Compleet duurzaam logo
  • Client corrosion
  • Decathlon Kenya Logo
  • image-4-5-
  • Demag-Logo-modified
  • gs-5c6869f304-Logo_Djoser-modified
  • floryn-logo-modified
  • image
  • Helix Academy Logo
  • MarketResponse-logo_RGB_2022-1024x261-modified
  • Peters Aanhangwagens Logo
  • reable-nederland-logo-modified
  • Logo_Verdouw_2022-modified
  • Wessanensvg-modified