Ga naar inhoud

Wat is beter: Google Ads uitbesteden, of zelf aan de slag gaan met online advertenties?

In theorie is het gemakkelijk: je plaatst een online advertentie in Google Ads en gaat daarna zitten wachten op bezoekers en klanten. En er zijn heel veel bedrijven die dat zo doen; en er zijn heel veel bedrijven die daar ook heel veel geld mee weggooien: niet voor niets is Google Ads Google's belangrijkste bron van inkomsten. Want juist in Google Ads is het zaak slim om te gaan met advertenties en campagnes, want voor je het weet heb je duizenden euro’s uitgegeven aan…, ja, aan wat eigenlijk?

google ads uitbesteden

Google Ads is het online-advertentieprogramma waarmee je reclame maakt door middel van campagnes: zoekcampagnes, bannercampagnes, videocampagnes, shopping-campagnes en app-campagnes. Google Ads gaat uit van een aantal principes:

  • Het pay-per-clicksysteem (PPC). Dit houdt in dat je als adverteerder pas hoeft te betalen als er op de advertentie geklikt wordt.
  • Als adverteerder kun je zelf bepalen wat het maximumbedrag is dat je wilt betalen per aangeklikte advertentie. Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord, worden die advertenties bovenaan geplaatst die het meest relevant zijn en het hoogste bedrag bieden per klik.

Op basis van je zoekwoorden kan Google een schatting maken van wat je als adverteerder moet betalen per klik. Er is geen minimumbudget; je kunt wel een maximumbudget instellen (bijvoorbeeld € 10 per dag met een maximum van € 0,10 per klik). Als je boven dit budget gaat, wordt de advertentie automatisch niet meer vertoond.

Dit klinkt nog vrij eenvoudig, Google helpt je graag bij het aanmaken van een advertentie. Daar heb je geen Google Ads bureau voor nodig. Maar dan komen de addertjes onder het gras:

  • Wordt jouw advertentie wel aan jouw doelgroep vertoond?
  • Betaal je niet te veel voor je zoekwoorden?
  • Hoe effectief is je campagne?

Google heeft er baat bij dat er zo vaak mogelijk op je advertentie geklikt wordt, en dat je populaire (en dus dure) zoekwoorden gebruikt. Voordat je het weet, is je budget gespendeerd aan dure advertenties die getoond worden aan een doelgroep die je helemaal niet wilt bereiken. Als je het gevoel hebt dat je advertenties te weinig rendement hebben, kun je denken aan Google Ads uitbesteden.

Wat kan een Google Ads bureau voor jou betekenen?

Een goed Google ads bureau houdt rekening met jouw wensen: tegen zo laag mogelijke kosten een campagne voeren die zich specifiek richt op jouw doelgroep(en) en alleen aan jouw doelgroep getoond wordt. Want dan ga je heel effectief met je budget om.

Zodra een bureau waaraan je Google Ads gaat uitbesteden, vraagt om commissie of een percentage van het budget, moet je argwaan krijgen. Een bureau dat zich bezighoudt met Google Ads moet jouw belang voorop stellen, niet dat van zichzelf of dat van Google. Zo min mogelijk betalen voor maximaal effectieve advertenties; dat moet het doel zijn als je Google Ads gaat uitbesteden!
Wat is de toegevoegde waarde van een Google Ads bureau?

Er zijn verschillende manieren waarop een gespecialiseerd Google Ads bureau je kan helpen:

Zoekwoordenanalyse

Op welke zoektermen word jij gezocht en welke termen moet je in de advertentie gebruiken? Als je Google Ads gaat uitbesteden, zijn dit belangrijke vragen die een SEO bureau of Google Ads bureau voor je kan beantwoorden. Het is dan ook handig een bureau in te schakelen dat beide disciplines beheerst, opdat de website en de online advertenties niet alleen naadloos op elkaar aansluiten, maar elkaar ook versterken. We zijn vaak genoeg tegengekomen dat een advertentie een heel andere boodschap had dan de website, waardoor je alleen maar verwarring zaait bij degenen die op de advertentie klikken. Want zij haken dan al snel af als ze op de website komen.

Doelgroepbepaling

Welke doelgroep(en) wil je bereiken, waar vind je ze en hoe spreek je ze het beste aan? Het is zaak hierbij zo gericht mogelijk te werk te gaan, zodat de advertentie alleen getoond wordt aan mensen die tot jouw doelgroep behoren of wonen in jouw regio. Dit maakt niet alleen je kans op succes groter, het voorkomt ook dat er mensen op jouw advertentie klikken die absoluut niet tot je doelgroep behoren. Want onthoud: iedere klik kost jou geld! Liever 10 klikken van potentiële klanten, dan 100 klikken van willekeurige bezoekers…

In de praktijk zien wij regelmatig dat klanten het idee hebben dat ‘hoe groter het bereik, des te meer klikken je krijgt’. Maar zit je, als je je op Nederland of de Benelux richt, te wachten op klikken uit Angola of Pakistan? Je betaalt er wel iedere keer voor!

Veilen en verfijnen

De kosten voor een klik worden bepaald aan de hand van een veiling. Bij het uitbesteden van Google Ads laat je het bureau ervoor zorgen dat jouw advertentie relevant is voor de zoekopdracht van jouw doelgroep, tegen de laagste prijs.
Een laatste voordeel van het uitbesteden van Google Ads is dat een goed bureau continu de vinger aan de pols blijft houden en de effectiviteit van de campagne blijft meten. Als de resultaten achterblijven of terugvallen, kan het SEO bureau tijdig ingrijpen en de campagne aanpassen of verfijnen. Op deze manier ben je verzekerd van langdurig succes. Als je Google Ads zelf beheert, wil dit er nog wel eens bij inschieten.

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken

De juiste snaar

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.

In contact

Zij gingen je voor

  • Basic Essentials B.V. Logo
  • Compleet duurzaam logo
  • Client corrosion
  • Decathlon Kenya Logo
  • image-4-5-
  • Demag-Logo-modified
  • gs-5c6869f304-Logo_Djoser-modified
  • floryn-logo-modified
  • image
  • Helix Academy Logo
  • MarketResponse-logo_RGB_2022-1024x261-modified
  • Peters Aanhangwagens Logo
  • reable-nederland-logo-modified
  • Logo_Verdouw_2022-modified
  • Wessanensvg-modified