Ga naar inhoud

Heb het lef om je online marketingdoelen te heroverwegen

Het is zomervakantie in Nederland. Hét moment om even achterover te leunen. En op dat moment realiseer je je wellicht ook dat je marketingdoelen achterlopen op de planning. Dus plof je na die welverdiende vakantie met hernieuwde energie in je bureaustoel: tijd om je marketingdoelen te heroverwegen. Maar, hoe?

online-marketing-doelen

1. Analyseer het doel

Bij het heroverwegen van je online marketingdoelen start je met het bevragen van je doel. Soms heb je in de loop van een jaar nieuwe inzichten of informatie waar je eerder geen beschikking over had. Dus: voldoet je doel aan de juiste randvoorwaarden? Dat wil zeggen: is het doel concreet, zijn de juiste mensen aangehaakt en is het succes goed meetbaar?

Een belangrijke factor is ook je uitgangspunt. Vaak worden de resultaten van het voorgaande jaar gebruikt. De grote vraag is echter: was vorig jaar gemiddeld, heel slecht, of juist een uitzonderlijk succes? Zeker met de COVID-pandemie zijn er een hoop tijdelijke resultaten die niet blijvend zijn.

2. Ken je volgende klant

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: als je niet duidelijk genoeg hebt wie de favoriete, volgende klant is, dan weet je die ook minder aan te spreken. En als je het al wel hebt uitgewerkt is het de kunst om het regelmatig scherp te stellen, want voorkeuren van je volgende klant veranderen en ook de concurrentie is in beweging.

Bij upMention raden we je aan om je favoriete klant(en) een fictieve naam te geven, bijvoorbeeld ‘Johan’. We plaatsen er zelfs een foto bij. Zo weet je precies op wie je je richt en herken je elke ‘Johan’ al van verre. En zo zijn je marketinginspanningen niet voor de hele wereld, maar voor ‘Johan' die perfect bij je bedrijf past omdat hij leeft zoals je favoriete klant. Johan zal zich aangesproken voelen en daardoor contact met je opnemen.

3. Calculeer tegenslag in

Sterke doelen worden gedragen door concrete acties. Maar, wat we regelmatig zien is dat bij planningen en doelstellingen het de neiging is om ervanuit te gaan dat dingen gaan zoals gewenst. Maar, geloof het of niet: niet alles gaat direct goed, er zijn dingen die meer tijd gaan kosten. Het te positief inschatten van de toekomst is een belangrijke reden waarom doelen niet worden gehaald. Calculeer tegenslag in en je wordt niet meer verrast.

4. Durf te investeren

Een herhaling van zetten, is vaak ook een herhaling van resultaat. Als je dezelfde inspanningen doet als het afgelopen jaar, kun je vergelijkbare resultaten verwachten.

Op zich kun je dan ook nog steeds groeien, maar als je wilt verdubbelen of verdrievoudigen, dan moet je soms ook simpelweg durven om de inspanning te verdubbelen of verdrievoudigen. Andere optie is natuurlijk dat je een snellere of betere manier vindt om dit te doen.

5. Activeer je team

Maken de betrokken collega’s zich ook druk om het doel, net als jij? Toen we bij upMention minder gefocust waren op teamwork, werden er simpelweg regelmatig succesvolle sprints getrokken, maar het was niet een combinatie van kwaliteiten en inzichten die tot een beter resultaat leiden. Sinds we veel meer gefocust zijn op teamwerk, zijn doelen van het hele team en behalen we doelen eenvoudiger doordat iedereen de juiste bijdrage doet.

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken

De juiste snaar

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.

In contact

Zij gingen je voor

  • Basic Essentials B.V. Logo
  • Compleet duurzaam logo
  • Client corrosion
  • Decathlon Kenya Logo
  • image-4-5-
  • Demag-Logo-modified
  • gs-5c6869f304-Logo_Djoser-modified
  • floryn-logo-modified
  • image
  • Helix Academy Logo
  • MarketResponse-logo_RGB_2022-1024x261-modified
  • Peters Aanhangwagens Logo
  • reable-nederland-logo-modified
  • Logo_Verdouw_2022-modified
  • Wessanensvg-modified