oktober 2021

Het zeldzame verschijnsel van lange-termijn-marketing

Terug
image description

Dit blog gaat over de voorkeur voor directe bevrediging van de (marketing)behoeftes van organisaties. Over de waan van de dag. En over het inperken van hijgerig, eerzuchtig marketing-gewauwel in veel te snelle rapportages. Want inderdaad: het resultaat van vandaag scoort beter dan substantiële groei op de lange termijn. En stoppen bij tegenslag is eenvoudiger dan doorzetten en koers houden. Maar, je voelt het op je klompen aan: het bedrijf wat in staat is om op lange termijn te denken ligt mijlenver op voorsprong. Dus: hup, uit die comfortzone! Het mooiste ligt nog voor je.

1. Verleng de periode tussen campagne en evaluatie

In principe is het de standaard bij online campagnes om vrijwel direct te evalueren of het succesvol was. Maar, wat nou als je deze campagnes niet direct, maar een half jaar later evalueert? Welke klanten bleken langer nodig te hebben om tot een besluit te komen? En wat is de waarde van klanten die nog een keer iets afnemen op basis van jouw eerdere campagne? En dan is er ook nog zoekmachine optimalisatie: wat je de komende 12 maanden investeert, heeft een gigantische waarde in de jaren erna. Dus eerst zit je 12 maanden op je handen, maar daarna is the sky the limit. Durf dus echt te kiezen voor marketingmiddelen en neem de tijd om te groeien.

2. Verkies aanbod boven marketing

Eén van de grote uitdagingen van marketing professionals blijkt dat de marketing eerder komt dan het aanbod. Dus het ziet er gelikt uit, maar sluit niet aan op de realiteit. Marketing is dan niet een strik om het daadwerkelijke aanbod, maar een fopcadeau. En dat is gevaarlijk. Op korte termijn ziet het er geweldig uit, maar op lange termijn leidt dit tot ontevredenheid bij klanten. Je bent simpelweg de organisatie met de gladde praatjes. En die vullen geen gaatjes.

3. Gebruik imperfectie

Het is een bevrijding als je beseft dat zaken zich verder ontwikkelen en dus altijd imperfect zijn. Creër dus altijd ruimte voor verbetering. Als alle betrokkenen die ruimte ervaren en zien hoe het echt is, zul je daar maximaal van profiteren. En geef niet te snel op, maar volg je ondernemersdrift en weet dat je nog nooit zo dichtbij een succes was. 

4. Regeren is vooruitzien

Stop met acteren op de waan van de dag. Als elke crisis wordt aangegrepen om te snijden, dan is dat een teken dat er geen marketing op de lange termijn wordt gevoerd. Zo hebben we bij upMention onze marketingbudgetten juist verdubbeld toen de coronacrisis uitbrak. De wereld kwam tot stilstand, maar wij gingen vliegen. We wisten in die eerste maanden veel meer zichtbaarheid te verkrijgen met een fractie van de investering die we gewend waren. Zo zie je ook gelijk een ander voordeel van denken op de lange termijn: je pakt een ander tempo dan de massa en zo ben je de meute voor. Eind goed, al goed. 

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor