Ga naar inhoud

Hoog in Google komen: het aantal zoekers dat doorklikt

Hoog in Google komen heeft uiteindelijk maar één reden: meer aandacht, meer bezoekers en dus groei. Er verandert daarbij elk jaar ongelooflijk veel in de opmaak van de Google-zoekresultaten, maar er is één constante: het aantal zoekers dat op de eerste resultaten van Google klikt.

hoog-in-google-komen-ctr

De 30-20-10 regel

Dit noemen wij de 30-20-10 regel. Dat wil zeggen: 30% klikt op positie 1, 20% op positie 2 en 10% op positie 3. De rest van de posities is in zekere zin verwaarloosbaar, tenzij het een grote, algemene zoekterm betreft. Los van deze grove richtlijn die al sinds jaar en dag geldt, hebben we natuurlijk ook gedetailleerde data van wat het met onze klanten doet als zij hoog bovenaan staan.

Gemiddelde doorklikratio's

We zagen dat in 2020 een gemiddelde van 34,2% van de bezoekers op het eerste, normale (niet-gesponsorde) resultaat klikt. Het tweede resultaat wordt aangeklikt door 17,1% en het derde resultaat door 11,4%. Minder hoog in Google, namelijk op positie 4, word je door 8,1% van de zoekers aangeklikt. Positie 5: 7,4%. Positie 6: 5,1%. En vanaf positie 7 is het verwaarloosbaar, tenzij het om een extreem grote en algemene zoekterm gaat.

Daarom focussen wij altijd op de top 3

Kortom: hoogtevrees is het laatste wat je bedrijf verder helpt. Hoog in Google komen betekent dat je naar de top 3 wilt. En als je dan eenmaal hoog bovenaan staat, kan je dus 10-30% van het aantal zoekers verwachten. Omdat het blog dat je nu leest, gericht is op zoektermen met in totaal een zoekvolume van 310 zoekers per maand, verwachten we hiermee dus 30-90 bezoekers per maand op onze website te verwelkomen.

Wist je trouwens....

Wist je trouwens dat je beter op de eerste positie van pagina 2 kunt staan, dan op de laatste positie van pagina 1? Op positie 10 klikt 2,6%, op positie 11 (de eerste positie van pagina 2) is dat 2,8%. Maar ja, dat is natuurlijk wel gebrek aan ambitie!

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken

De juiste snaar

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.

In contact

Zij gingen je voor

  • Basic Essentials B.V. Logo
  • Compleet duurzaam logo
  • Client corrosion
  • Decathlon Kenya Logo
  • image-4-5-
  • Demag-Logo-modified
  • gs-5c6869f304-Logo_Djoser-modified
  • floryn-logo-modified
  • image
  • Helix Academy Logo
  • MarketResponse-logo_RGB_2022-1024x261-modified
  • Peters Aanhangwagens Logo
  • reable-nederland-logo-modified
  • Logo_Verdouw_2022-modified
  • Wessanensvg-modified