september 2022

Is TikTok de favoriete zoekmachine van generatie Z?

image description
Joran Huisman
Terug

Generatie Z is momenteel moedige stappen aan het zetten in zakelijk Nederland. Uiteraard worden die stappen nauwkeurig bijgehouden op de nieuwste smartwatch. Deze generatie is immers groot gebracht met de nieuwste technologische snufjes. Juist daarom volgen we hen bij upMention op de voet, want zij gooien nogal wat oude gewoontes overboord. In die categorie maken ze dan ook gebruik van een nieuwe 'zoekmachine', die je beter kent als TikTok. Binnen 30 seconden heb je via TikTok een goed beeld bij een product of dienst. Nog niet zeker? Dan duik je snel even in de comments om de bevindingen van andere TikTokkers te scannen. Waarom is het geheim van Google voor hen dan nog nodig? Dat is de vraag. Marketing begint bij de markt, dus wij bewegen vrolijk mee.

Hoe speelt Google hier op in?

Als je even snel kijkt, lijkt Google als de meest populaire zoekmachine op deze aardbol niet beducht voor concurrentie. Andere zoekmachines maken geen schijn van kans. Maar er wordt dermate veel in technologie geïnvesteerd, dat het niet te voorspellen is wie de volgende concurrent is. TikTok is daarvan een goed voorbeeld. Een serieuze concurrent, uit een hele andere hoek. Het bleek niet Amazon, niet Apple, niet Microsoft, maar het Chinese ByteDance wat Google hier van links inhaalt. Dan moeten zij de toekomstige generatie begrijpen én naar hen luisteren. Volgens Google topman Prabhakar Raghavan speelt deze vraag al een tijdje bij hen. Volgens Raghavan is de nieuwe generatie veel visueler ingesteld dan de Boomers, generatie X of Millennials. Door het drukke bestaan, de ontelbaar hoeveelheden informatie die zij vergaren in een korte tijd, hebben ze simpelweg de tijd of de aandachtsboog niet om iets te lezen.
Raghavan zegt dat Google met de generaties mee zal evalueren. Zo ziet men nu bij een zoekopdracht over het vervangen van een binnenband een video bovenaan staan in plaats van de populairste blogs.

 

Als het – mogelijk – vernieuwde Google daar is. Verandert er dan ook iets aan SEO?

De manier waarop optimalisatie gedaan wordt misschien wel. Maar als men TikTok als zoekmachine zal gaan zien – of de aangepaste versie van Google – kan daar ook op geoptimaliseerd worden. Vooralsnog zijn de computers die wij kennen nog niet slim genoeg om beelden te plaatsen bij een vraag of zoekopdracht zonder dat er een ondersteunende tekst aan te pas komt. Niet voor het grote publiek in ieder geval. En wanneer er tekst online te zien is, kan er aan SEO gewerkt worden. Denk aan de titel, de omschrijving, reacties, tags, alt-tags en meer. Geen zorgen dus, ook in de toekomst kan jij bovenaan in de zoekresultaten staan in jouw werkveld. Én ook dan zijn er genoeg gespecialiseerde SEO bureaus die je hierbij willen helpen.

 

Wat nu?

Het is hierin belangrijk om een keuze te maken en het je niet te laten overkomen. Dit kan het perfecte moment zijn om de voordelen van de eerste te pakken en ook met TikTok aan de slag te gaan. Het zal helpen bij je naamsbekendheid, de binding met je klanten, en je gaat de connectie aan met een generatie die je concurrenten nu nog links laten liggen. Let wel: TikTok moet een toevoeging aan je marketingmix zijn, Google is de allergrootste zoekmachine en mag zeker niet vergeten worden. Het hoppen van hype naar hype is sowieso niet aan te raden. We nodigen je daarom als SEO bureau van harte uit om te kijken of wij een match zijn.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor