Ga naar inhoud

Linkbuilden uitbesteden of toch maar zelf doen?

Allereerst ‘wat is linkbuilden, en wat is het belang van linkbuilding uitbesteden aan een linkbuilding bureau?’. Simpel gezegd, links geven aan hoe populair jouw website is. Daarbij kijkt Google niet alleen naar het aantal links dat naar jouw website verwijzen, maar ook naar de kwaliteit ervan. Links vanuit overheden, universiteiten, kranten en landelijke nieuwssites tellen zwaarder mee dan een link vanaf de website van je buurman. Links vanaf dubieuze websites, links vanaf zogenaamde ‘linkfarms’, de aanwezigheid van meerdere links vanaf dezelfde website en uitgaande links (links vanaf jouw website die naar andere wbsites verwijzen) hebben een negatieve invloed op de autoriteit en de ranking van je website.

linkbuilden uitbesteden

Kortom, hoe meer kwalitatief goede links er naar jouw website verwijzen, des te beter je scoort in Google. Maar vergeet daarbij niet om het aantal ‘slechte’ links en uitgaande links te beperken, omdat deze je score weer omlaag brengen.

De vraag is dus ‘hoe bouw je kwalitatief goede links en beperk je het aantal ‘slechte’ links? In dit blog zetten wij een aantal overwegingen op een rij die je helpen te bepalen of je je linkbuilding wilt uitbesteden aan een linkbuilding bureau of zelf aan de slag gaat:

1. Goede contacten

Linkbuilding is een zaak van goede contacten onderhouden en van de lange adem. Andere webmasters benaderen voor een linkruil, blogs ruilen, persberichten en artikelen laten plaatsen. Dit kun je uiteraard zelf doen, maar houd er rekening mee dat het je veel tijd en energie gaat kosten. Bij linkbuilden uitbesteden gebruikt het linkbuilding bureau een aantal vaste contacten en kan het blogs en artikelen plaatsen door actief te werven.

2. Inzicht in de zwaarte van links

Welke website is goed om links mee te ruilen en welke niet? Dit is soms lastig in te schatten. En een link op een verkeerde website kan een eerdere inspanning geheel teniet doen.

Een linkbuilding bureau heeft inzicht in de autoriteit van een website: het zorgt ervoor dat er alleen links binnenkomen van websites die jouw ranking verbeteren. Dat zijn bijvoorbeeld websites die een duidelijke connectie met jouw website hebben, omdat zij veel bezocht worden, veel ‘echte’ lezers hebben, of zich op dezelfde branche richten.

Als je linkbuilding gaat uitbesteden weet een bureau precies welke sites het kan gebruiken, maar ook welke sites het moet vermijden omdat deze een negatieve invloed hebben op jouiw ranking.

3. Slim linkruilen

Het ruilen van links is een goede manier om links te verzamelen. Je verkrijgt er een link mee naar je website, maar verliest ook wat autoriteit omdat je een uitgaande link terugplaatst.

Bij slim linkbuilden uitbesteden kan dit ondervangen worden. Zo hanteert upMention bijvoorbeeld de zogenaamde A-B-C-strategie. Hiermee profiteert jouw website van een linkruil doordat er een waardevolle link naar jouw website geplaatst wordt, maar wordt de uitgaande link op een andere website geplaatst, zodat dit geen afbreuk doet aan jouw eigen website. Uiteraard moet deze link wel op een relevante website worden geplaatst, maar daar zorgt het linkbuilding bureau voor.

4. Andere manieren: blogs/artikelen/persberichten

Behalve het ruilen van links, kun je links ook op een andere manier verkrijgen, namelijk door het plaatsen van blogs, artikelen en persberichten op andere websites. Dit vraagt uiteraard schrijftalent, inzicht in de materie en goede contacten. Bij linkbuilden uitbesteden verzorgt het linkbuilding bureau het schrijven en plaatsen van de blogs en artikelen die naar jouw website verwijzen.

5. Continu monitoren

Met het eenmalig laten plaatsen van links, blogs en artikelen op andere websites ben je er niet. Websites veranderen, of worden bijgewerkt, verwijderd of vervangen door andere, en links zijn continu aan verandering onderhevig. Dit vraagt eigenlijk een continu monitoren van de links die op andere websites geplaatst zijn: zijn de links nog actief, verwijzen ze nog steeds naar de juiste pagina?

Bij linkbuilden uitbesteden kun je dit aan het linkbuilding bureau overlaten; het beschikt over tools waarmee je snel kunt zien welke links niet correct meer zijn. Dit kan jou een hoop tijd en energie besparen.

Conclusie

Kwalitatief hoogwaardige links dragen aanzienlijk bij aan de ranking van je website in Google. Maar het verkrijgen van goede links kost veel tijd en energie. Linkbuilding uitbesteden bespaart je niet alleen een hoop tijd en energie, maar voorkomt ook dat je de ranking van je website negatief beïnvloedt door het plaatsen van ‘slechte’ links.

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken

De juiste snaar

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.

In contact

Zij gingen je voor

  • Basic Essentials B.V. Logo
  • Compleet duurzaam logo
  • Client corrosion
  • Decathlon Kenya Logo
  • image-4-5-
  • Demag-Logo-modified
  • gs-5c6869f304-Logo_Djoser-modified
  • floryn-logo-modified
  • image
  • Helix Academy Logo
  • MarketResponse-logo_RGB_2022-1024x261-modified
  • Peters Aanhangwagens Logo
  • reable-nederland-logo-modified
  • Logo_Verdouw_2022-modified
  • Wessanensvg-modified