december 2022

Onze slogan daagt je uit en dat is precies de bedoeling

image description
Geerten Schollaart
Terug
Onze slogan daagt je uit en dat is precies de bedoeling

Als je jezelf écht laat zien, toon je je kwaliteiten én je gebreken. Je steekt je hoofd boven het maaiveld. En zo zijn we tot onze slogan gekomen:

  • Wij kennen het geheim van Google

Onze slogan dekt enerzijds de hoge afhankelijkheid van ondernemers in vergelijking tot de onbekende wereld van techreus Google en anderzijds onze drijfveer om in beeld te brengen wat voor klanten nog geheim is. Uiteindelijk maken we op die manier organisaties (en dus de mensen die daar werken) zichtbaar en vindbaar in Google.

Sociale media als riool

We wijken met deze slogan behoorlijk af van 'de rest' en dat levert regelmatig poep op. Met name sociale media blijkt ook de functie als riool met verve te vervullen. Dan zijn we een leugenaar 'want niemand kent het geheim van Google'. Of 'jullie weten duidelijk nog niet van de klok en de klepel, want het is een dom statement'. Of we krijgen een berichtje toegestuurd dat we 'vast nooit meer hoeven te werken, of het geheim toch echt niet kennen'. De vraag is dan: wat triggert deze mensen?

Een hypothese is dat we grijze muizen uitdagen om ook een statement te maken en ergens voor te gaan staan. En het is ook een uitnodiging om vanuit verschillende perspectieven te durven kijken. Als 'het geheim van Google' betekent dat je binnen no-time altijd bovenaan komt te staan en je vindt dat niet kunnen, is dat een destructieve interpretatie. Voor ons is onderdeel van het geheim van Google juist uithoudingsvermogen, durven te investeren en een vaste koers, zonder gebakken lucht.

Risico op succes

Los van de trigger die de slogan in zich heeft zien we onze slogan overigens vooral als een risico op succes. Wij weten dat succesvolle organisaties dingen durven uit te spreken die anderen niet durven. Dat anders handelen dan de massa uiteindelijk vooral kansen en mogelijkheden brengt. We skippen daarbij zoveel mogelijk de middelmaat. We worden dan ook vooral gebeld door bedrijven die de gedurfde slogan op waarde weten te schatten. Met een kleine glimlach zeggen ze dan: 'Zo, dus jij gaat mij nu vertellen wat het geheim is'. De leukste gesprekken onstaan op die manier. Daarnaast hebben we een jaar geleden zonder moeite onze bedrijfsnaam aan kunnen passen doordat de slogan meer bekendheid genoot dan onze naam. Ik zou wel durven stellen dat we nooit in de huidige groeispurt zouden zijn beland zonder deze slogan de wereld in te slingeren.

Het grootste geheim

Het grootste geheim mag eigenlijk geen geheim zijn. Google resultaten zijn namelijk een combinatie van allerlei informatie. Advertenties, veelgestelde vragen, afbeeldingen, lokale bedrijven, nieuwsartikelen, producten en ga zo maar door. In eerste instantie lijkt het grote succes te halen in de advertenties, want die staan bovenaan. Dat daar veel te halen valt klopt, maar je betaalt ook een prijs. Niet alleen in euro's, maar je gebruikt slechts een beperkt gedeelte van de eerste pagina in Google en zoekers zijn zich terdege bewust van het commerciële karakter. Bij een keuze tussen een advertentie in de krant, of een lovend interview, dan heeft die laatste de voorkeur, want dan ben je het commerciële karakter kwijt. Daarnaast zijn er talloze zoekintenties die niet te bevredigen zijn met advertenties.

Het grootste geheim is dus dat er vooral kansen liggen om zichtbaar te zijn en gevonden te worden, zonder te betalen per klik. Ondernemers en marketing managers focussen zich nog overdreven veel op het 'snel' kopen van bezoekers, zonder te koersen op veel meer impact na 1-2 jaar. Laat die klant met de lange termijn focus nou een typische upMention-klant zijn.

Succesfactoren

Als we onze slogan vatten in een aantal concrete succesfactoren, dan zien wij het volgende:

  1. De slogan is gedurfd. Er is al snel een trigger, die zowel positief als negatief kan zijn.
  2. Er zit gelaagdheid in de slogan, je moet er even over nadenken. De slogan is multi-interpretabel. 
  3. We sluiten aan op het probleem. Er is namelijk vaak een gevoel van ongrijpbaarheid rondom Google voor ondernemers.
  4. De slogan is kort en simpel, maar ook weer niet té simpel.
  5. De slogan is positief geformuleerd, het gaat namelijk over wat we wél weten.
  6. 'Wij kennen het geheim van Google' geeft gelijk een eerste indruk van ons vakgebied.

Kortom

Er is maar één ding erger dan 'dat ze over je praten', namelijk 'dat ze niet over je praten'! Onze slogan legt ons geen windeieren.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor