Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
SEO uitbesteden aan
Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf? Waarom moet je SEO uitbesteden, wat zijn de kosten en waar moet je op letten? Een heel aantal vragen over een zeer breed onderwerp, maar in dit blog wagen we toch een poging kort antwoord te geven op deze vragen.
Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf?
Eenvoudig gezegd, SEO zorgt ervoor dat jouw website beter online gevonden wordt in zoekmachines als Google (bovenaan in Google staan!), dat je meer bezoekers trekt, en dat je van bezoekers aan jouw website trouwe klanten maakt. SEO helpt jouw bedrijf dus online zichtbaarder te worden en vergroot je naamsbekendheid en je omzet!
Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Want goede SEO vraagt wel om de nodige creativiteit, inspanning en geduld; er is immers maar één website die bovenaan in Google kan staan, en er zijn heel veel bedrijven die proberen de positie van hun website in Google te verbeteren.
Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf?
Eenvoudig gezegd, SEO zorgt ervoor dat jouw website beter online gevonden wordt in zoekmachines als Google (bovenaan in Google staan!), dat je meer bezoekers trekt, en dat je van bezoekers aan jouw website trouwe klanten maakt. SEO helpt jouw bedrijf dus online zichtbaarder te worden en vergroot je naamsbekendheid en je omzet!
Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Want goede SEO vraagt wel om de nodige creativiteit, inspanning en geduld; er is immers maar één website die bovenaan in Google kan staan, en er zijn heel veel bedrijven die proberen de positie van hun website in Google te verbeteren.
Hoe kom je bovenaan in Google met SEO?
Google kijkt naar meer dan 250 factoren om te bepalen hoe hoog jouw website komt te staan. SEO draait om het optimaliseren van al (of zoveel mogelijk van) deze factoren, verdeeld over de volgende deelgebieden:
- Techniek (bijvoorbeeld: hoe snel laadt jouw website? Zijn er ‘dode’ pagina’s of links?)
- Inhoud of content (onder meer: hoe aantrekkelijk is de inhoud voor gebruikers? Hoe lang blijven ze op een pagina?)
- Autoriteit (wat vinden andere websites van jouw website? Hoe vaak verwijzen zij naar jouw website?).
Kortom, de ranking van een website in de zoekmachine van Google is afhankelijk van heel veel factoren. Niet alle factoren hebben evenveel invloed op de ranking en niet alle onderdelen kunnen goed aangepast worden. Het is vaak een combinatie van factoren en verbeteringen die er samen voor zorgen dat de ranking van je website in Google omhoog gaat.
Waarom zou je SEO uitbesteden?
Kun je zelf aan SEO gaan doen? Ja, dat kan, als je er de kennis voor hebt (en de capaciteit, de tijd en het geld) en een goed inzicht hebt van de verschillende knoppen waaraan je kunt draaien. En vergeet ook niet dat er dingen zijn die je absoluut niet moet doen en die zelfs contraproductief werken, zoals het kopen van links. Google let hier streng op en kan een website zelfs straffen door deze een lagere ranking te geven of de website zelfs helemaal (tijdelijk) te verwijderen uit de zoekresultaten.
Als je hier geen zin in hebt, en liever een specialist inschakelt om SEO meteen goed aan te pakken, kun je ook denken aan SEO uitbesteden. Als je erover denkt SEO uit te besteden aan een bureau, wil je niet alleen weten waar je op moet letten als je de beste SEO specialist wilt vinden, maar wil je ook inzicht hebben in de SEO specialist kosten die dit met zich meebrengt. In dit blog geven wij aan hoe wij van upMention aankijken tegen SEO uitbesteden.
Waarom is uitbesteden van SEO aan het juiste bedrijf belangrijk?
Het is belangrijk dat je als bedrijf kiest voor het juiste SEO bedrijf. De belangrijkste vraag die je dan moet beantwoorden, is ‘Past het bedrijf bij jou?’; er moet een klik zijn. Want je gaat samen een intensief traject in waarin je nauw met elkaar samenwerkt en waarin er veel met elkaar gecommuniceerd gaat/moet worden. Pas als het goed voelt, kun je kijken naar onder andere ervaring, specialisatie, bewezen resultaten en, niet te vergeten, de tevredenheid van bestaande klanten.
Wij van upMention zijn hier heel eerlijk in: niet ieder bedrijf past bij ons. Regelmatig raden wij onszelf dan ook af. Pas als beide kanten zien dat het klopt, en wij potentie in het project zien, dan gaan we over tot een samenwerking.
Welke resultaten kun je verwachten en wanneer?
Hoewel er bedrijven zijn die snel resultaat beloven, is goede SEO een zaak van de lange adem. Snel resultaat kun je bereiken door bijvoorbeeld links te kopen, maar Google heeft dit al snel door en straft dit af door jouw website bijvoorbeeld een lagere ranking te geven. SEO met blijvend resultaat is een lange-termijninvestering. Ook bij SEO uitbesteden aan de beste SEO specialist praat je dan al snel over 12 maanden voordat je serieus kunt genieten van de resultaten en het rendement.
Wat je dus nodig hebt voor SEO en zoekmachine optimalisatie is een flinke dosis doorzettingsvermogen. Wat je in 12 maanden opbouwt, verdien je in maand 13-15 terug en in de maanden daarna ga je een flink rendement behalen, omdat je niet tot nauwelijks meer in zoektermen hoeft te investeren die in de top van de zoekmachines staan. Houd dus rekening met de terugverdientijd als je SEO gaat uitbesteden.
Wat maakt upMention anders dan andere bedrijven?
Zoals eerder gezegd, niet ieder bedrijf past bij ons. Wij zijn bereid ons volledig in te zetten als jij dat ook bent. Wij vragen van jou commitment, de bereidheid om op lange termijn te denken en voor blijvend resultaat te gaan. We hebben in onze meer dan 20 jaar ervaring als beste SEO specialist met bedrijven die SEO uitbesteden, allerlei soorten projecten langs zien komen. Van eenvoudige probeersels tot zeer strategische, zakelijke keuzes. En wat blijkt: probeersels en SEO uitbesteden aan een SEO adviesbureau gaan niet samen. Het is als 'even een huis proberen te bouwen'. Daarom vragen wij van jou commitment en visie voor je bedrijf, dan kunnen we samen aan de slag.
Hoe ziet een uitbestedingstraject bij upMention eruit?
De samenwerking met upMention begint met een helder plan, op basis van waar je nu staat, de samenwerking die we samen aangaan en de helderheid van werkzaamheden die verricht gaan worden door beide partijen. Want ook van jou verwachten wij de nodige inspanning.
Proefperiode en prognose
Na zo’n 12 weken zijn de richting en de manier van (samen)werken zichtbaar. Er volgt dan een evaluatie, niet zozeer over de keiharde resultaten, want dat is nog te vroeg, maar het gaat er wel over of de seinen op groen staan. Is de trein gaan rijden? Gaat het de goede kant op? Waar liggen kansen?
Waar wij in het verleden (en sommige collega’s zijn dit nog steeds) vaag bleven over wat we verwachten van een SEO campagne en de SEO kosten per maand, delen wij tegenwoordig alles wat we weten, en geven wij advies en een gedetailleerde prognose op basis van feiten en cijfers. Soms word je daar niet direct blij van, totdat je beseft dat we niet simpelweg aan het verkopen zijn met mooie beloftes, maar een realistisch en gezond groeimodel met je delen.
De samenwerking
Directe communicatie vinden wij belangrijk. Vanaf de kick-off meeting heb je daarom twee vaste contactpersonen: de projecteigenaar en een SEO specialist. Dit maakt het voor zowel jou als het SEO team overzichtelijk. Het maakt de informatiestroom gestructureerd en zorgt ervoor dat de juiste informatie bij de juiste persoon terecht komt. We willen dat er een band kan worden opgebouwd, en dat we jou en je organisatie door en door leren kennen, en dat jij ons leert kennen.
Elke maand houden we dan ook een strategiesessie om de werkzaamheden en resultaten te bespreken. In de tweede of derde maand brengen we een gedetailleerde 12-maandenprognose uit. Je weet dan precies waar je aan toe bent. Daarnaast doen we in de derde maand een tussenevaluatie om te kijken naar de samenwerking en de vooruitgang die we hebben geboekt. De maanden erna gaan over ‘meer van hetzelfde’: alles wordt verder uitgebouwd en eventueel bijgestuurd tot de doelen zijn behaald.
Het budget bepaalt de snelheid
Op basis van het budget kunnen wij per maand een bepaalde hoeveelheid werk verzetten. Hierdoor kunnen we ook aangeven wanneer we een bepaald resultaat gaan behalen. Dit betekent dat het budget de snelheid van het project bepaalt. SEO is een lange-termijninvestering en we hebben geleerd dat je bij een scope van minder dan 12 maanden relatief weinig resultaat boekt in verhouding tot de investering. Reken dan ook op een investering vanaf 35K per jaar.
SEO diensten van upMention
Wij beginnen niet zomaar direct voor jou te werken. Eerst doen we uitgebreid onderzoek naar jouw doelgroep, de doelstelling van jouw organisatie en bekijken we de concurrentie. Deze punten geven ons een helder beeld van jouw organisatie en de producten of diensten. Door te investeren in de voorbereidingen, kunnen we een goede start maken. Daarna beginnen wij met een kick-off meeting waarin wij bespreken hoe we de komende 12 maanden gaan investeren in jouw project en op welke zoektermen we zouden kunnen gaan optimaliseren. Daarna pas gaan wij voor jou aan de slag met:
- Inrichten van metingen en rapportages
- Website-optimalisatie, het inventariseren en optimaliseren van de techniek van jouw website Dit doen we met een technisch onderzoek, metingen en gebruikersanalyses om te zien hoe bezoekers zich op jouw website gedragen en om inzicht te krijgen in mogelijke blokkades.
Wij meten bijvoorbeeld de CTR (Click Through Rate), het aantal keer dat bezoekers van jouw website doorklikken; de CRO (Conversion Rate Optimalisation), het meten en verbeteren van het aantal bezoekers dat daadwerkelijk een aanvraag voor informatie indient of een bestelling plaatst en de Website User identification: wie bezoeken jouw website eigenlijk en behoren ze wel tot jouw doelgroep?
- Zoekwoordanalyse.
Als we samen hebben vastgesteld welke zoektermen voor jou belangrijk zijn en potentieel hebben om hoog te scoren in Google, gaan we verder met: - Verwerken van de zoektermen in de website
- Linkbuilding en het schrijven van blogs en persberichten om jouw website meer autoriteit (en dus een hogere positie in Google) te geven
- Schrijven van SEO-teksten met de zoekwoorden die aansluiten bij de zoekintentie van bezoekers en antwoord geven op vragen die zij hebben
- Optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel.
SEA
Daarnaast kunnen wij SEA (Search Engine Advertising) inzetten om jouw potentiële klanten te vinden en te activeren. Door het plaatsen van online advertenties kun je namelijk heel gericht adverteren bij precies de mensen die jij wilt bereiken. Op basis van onze meer dan 20-jarige ervaring helpen wij jou met effectieve advertenties, de beste media en passende zoekwoorden. Het resultaat is dat jij met gerichte advertenties precies de doelgroep bereikt die je wilt bereiken, en dus je advertentiebudget optimaal effectief besteedt én meer bezoekers naar je website trekt.
Het gaat dan om diverse soorten advertenties, zoals:
- Tekstadvertenties in Google
- Remarketing
- Custom Affinity Targeting
- Facebookadvertenties
- LinkedIn en organische LinkedIn-marketing.
Onze diensten zijn zeer veelomvattend, maar wij specialiseren ons op SEO en SEA. Maar wil je bijvoorbeeld de gelegenheid aangrijpen om ook je IT-infrastructuur aan te passen, of je website een nieuwe frisse look te geven, dan kun je gebruik maken van ons Partner-netwerk. Wij kunnen je helpen aan betrouwbare bedrijven waarvan wij ervaren hebben dat ze goed werk leveren, en waarmee wij goed en effectief kunnen communiceren, zodat alles zoveel mogelijk synchroon en gesmeerd verloopt.
Kortom, de kracht van onze aanpak is in drie woorden samen te vatten: integratie, consistentie en samenwerking. SEO, SEA én jouw website vormen tezamen een effectief geheel dat jouw bedrijf zichtbaarder, vindbaarder en makkelijker toegankelijk maakt. Opdat jouw doelgroep en jouw potentiële klanten je beter vinden, makkelijk vinden wat ze zoeken en trouwe klanten worden én blijven. En opdat jij je naamsbekendheid en omzet ziet groeien.
SEO uitbesteden kosten
Terugverdientijd
Allereerst: in de eerste gesprekken zul je ons vrijwel nooit over de investering in SEO search engine optimization horen praten. Het is immers de kunst om eerst te weten hóe, wát en wáárom je kiest voor SEO uitbesteden, voordat de online marketing deal van belang is. Omdat het toch een veel gegoogelde vraag is: “wat mag SEO uitbesteden kosten?”, gaan wij er hier wat dieper op in.
En dan krijg je al snel de flauwe opmerking: ‘SEO uitbesteden kost niets, want het is een investering’. En inderdaad, dat is waar, maar ook te simpel. Want zoals inmiddels wel duidelijk zal zijn, SEO vergt een flinke dosis doorzettingsvermogen. Reken erop dat je je investering pas in maand 13-15 terugverdient, en daarna pas flink rendement gaat behalen. Houd hier dus rekening mee als je SEO gaat uitbesteden.
(Groeiend) budget
Het voordeel van een vast budget is dat je vooraf heel duidelijk bepaalt waar je geld heengaat. Het nadeel is echter dat een succesvolle campagne door een vast budget geremd kan worden. Daarom adviseren wij klanten om te werken met een groeiend budget. Dat wil zeggen: de verhouding tussen cashflow en groei wordt op basis van maatwerk geregeld. Zo ontstaat er meer cashflow = meer groei = meer cashflow = meer groei, etc. Oftewel: exponentiële groei op alle fronten! Fijn voor iedereen.
SEO kosten
Maar, de vraag is natuurlijk: wat mag SEO uitbesteden kosten? Wij hebben enkele jaren terug al onze projecten geanalyseerd en de correlatie tussen budget, looptijd en resultaten een cijfermatige onderbouwing gegeven. Op grond daarvan hebben we besloten dat we geen projecten aannemen waaraan we minder dan iets meer dan 3 dagen per maand kunnen werken (=26 uur), of waarin we geen perspectief zien voor een periode langer dan 12 maanden. Voor de meeste klanten werken we dan ook tussen de 80 en 100 uur per maand. Dat komt neer op een investering vanaf € 3K per maand.
Tot slot
Uiteraard is er nog veel meer over SEO, SEA en over de diensten van upMention te vertellen. Dit algemene blog geeft slechts een globaal overzicht wat je kunt verwachten als je kiest voor SEO uitbesteden aan upMention. In andere blogs gaan wij dieper in op de diensten die wij jou kunnen aanbieden om jouw bedrijf te profileren en je omzet te vergroten.
FAQ
decor arrow corner leftDe juiste snaar
Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.
In contact