januari 2022

Voice Search Optimalisatie: hetzelfde, maar dan anders

image description
Geerten Schollaart
Terug
image description
  • "Hoe werkt een zonnepaneel?"
  • "Waar is het dichtsbijzijnde tankstation?"
  • "Waarom is de lucht blauw?"
  • "Wat is een hybride warmtepomp?"

Bij ons op het upMention-kantoor wordt bij het schrijven van dit blog over voice search optimalisatie instemmend geknikt: ook wij praten steeds meer tegen onze telefoon, slimme speakers en computers. En daarmee sluiten we aan op de trend. Officiële Nederlandse cijfers zijn er nog weinig, maar internationaal zal in 2022 meer dan 50% van de zoekopdrachten in Google gesproken zijn. 

Volgens Google zou massale adoptie plaatsvinden zodra een nauwkeurigheid bij het herkennen van de gesproken zoekopdrachten van tenminste 95% wordt bereikt. Zodra van elke 100 woorden die jij uitspreekt er 95 goed worden verstaan, is de frustratie dermate laag dat gebruikersgemak daadwerkelijk de overhand krijgt. Onder andere met machine learning denkt Google uiteindelijk op dit niveau te komen.

Hetzelfde, maar dan anders

Uit onderzoek blijkt dat gebruikers mondeling zoeken als volgt inzetten:

  • 68% gebruikt het om feitjes te achterhalen.
  • 65% zoekt een routebeschrijving.
  • 47% zoekt een bedrijf.
  • 44% zoekt naar een product of dienst.

In principe is verbaal zoeken niet heel anders dan het traditionele googelen. Zij het niet dat Google bij deze vorm van zoeken veel meer ruimte geeft aan niet-gesponsorde resultaten. Zodra jij nu via je telefoon aan Google een vraag stelt, wordt bij het mondelinge antwoord gebruik gemaakt van de 'normale' resultaten. En bij een Smart Speaker is er geen scherm en zul je überhaupt nooit een advertentie tegenkomen.

En eerlijk = eerlijk: wij zien Google voorlopig geen gesproken advertenties inzetten. Dat is namelijk dramatisch voor de gebruikerservaring. Bij de normale zoekresultaten pagina van Google kun je besluiten om door te scrollen, maar dat kan niet als het een gesproken antwoord via een slimme speaker betreft. Het lijkt erop dat Google voorlopig focust op marktaandeel en niet op winstmaximalisatie via mondeling zoeken.

Wat niet is, kan nog komen, maar dit biedt voor nu de kans om de groeiende groep van gebruikers via Voice Search Optimalisatie aan te spreken met kwalitatieve website inhoud.

Voice Search Optimalisatie: de stappen

  1. Achterhaal de vragen die worden gesteld. In principe kun je alle grote zoektermen van jouw doelgroep uitbreiden met de 5W1H-methode. Dus je stelt vragen rondom die zoekterm die beginnen met 'wie', 'wat', 'waar', 'wanneer', 'waarom' en 'hoe'.  Ook kun je de traditionele tools voor zoekwoordonderzoek inzetten.
  2. Het is vervolgens van belang dat je voor al die vragen een eenvoudig, beknopt antwoord in je website verwerkt. Meestal is het antwoord dat Google geeft rond de 30 woorden. Let wel: Het is niet nodig om per vraag een pagina te maken. Er lijkt soms zelfs een voorkeur in het algoritme voor een pagina met een ruime hoeveelheid aan informatie.
  3. Je kunt in de bron aan Google aangeven dat het een vraag en antwoord betreft, maar onze ervaring is dat ook zonder die aanwijzingen Google begrijpt hoe je website is ingedeeld. Toch heeft het onze voorkeur om de opmaak via Schema Markup te doen.  
  4. Ook alle basis aspecten van zoekmachine optimalisatie ondersteunen vervolgens de vindbaarheid, dus: (A) de techniek van de website (B) de gebruiksvriendelijkheid van de website en (C) het aantal andere websites met een link naar jouw website en de specifieke pagina met vraag en antwoord.

Kortom

Zodra je besluit dat je op lange termijn zoveel mogelijk mensen wilt beïnvloeden met jouw informatie, is Google Voice Search Optimalisatie een kans. Het is dé manier om alle concurrenten met hijgerige advertentiecampagnes in te halen met goede, waardevolle informatie die je vindbaar maakt in de 'normale' resultaten van Google. 

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor