Consistentie niet hip, maar wel happening
Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Bij ons op het upMention-kantoor wordt bij het schrijven van dit blog over voice search optimalisatie instemmend geknikt: ook wij praten steeds meer tegen onze telefoon, slimme speakers en computers. En daarmee sluiten we aan op de trend. Officiële Nederlandse cijfers zijn er nog weinig, maar internationaal zal in 2022 meer dan 50% van de zoekopdrachten in Google gesproken zijn.
Volgens Google zou massale adoptie plaatsvinden zodra een nauwkeurigheid bij het herkennen van de gesproken zoekopdrachten van tenminste 95% wordt bereikt. Zodra van elke 100 woorden die jij uitspreekt er 95 goed worden verstaan, is de frustratie dermate laag dat gebruikersgemak daadwerkelijk de overhand krijgt. Onder andere met machine learning denkt Google uiteindelijk op dit niveau te komen.
Uit onderzoek blijkt dat gebruikers mondeling zoeken als volgt inzetten:
In principe is verbaal zoeken niet heel anders dan het traditionele googelen. Zij het niet dat Google bij deze vorm van zoeken veel meer ruimte geeft aan niet-gesponsorde resultaten. Zodra jij nu via je telefoon aan Google een vraag stelt, wordt bij het mondelinge antwoord gebruik gemaakt van de 'normale' resultaten. En bij een Smart Speaker is er geen scherm en zul je überhaupt nooit een advertentie tegenkomen.
En eerlijk = eerlijk: wij zien Google voorlopig geen gesproken advertenties inzetten. Dat is namelijk dramatisch voor de gebruikerservaring. Bij de normale zoekresultaten pagina van Google kun je besluiten om door te scrollen, maar dat kan niet als het een gesproken antwoord via een slimme speaker betreft. Het lijkt erop dat Google voorlopig focust op marktaandeel en niet op winstmaximalisatie via mondeling zoeken.
Wat niet is, kan nog komen, maar dit biedt voor nu de kans om de groeiende groep van gebruikers via Voice Search Optimalisatie aan te spreken met kwalitatieve website inhoud.
Zodra je besluit dat je op lange termijn zoveel mogelijk mensen wilt beïnvloeden met jouw informatie, is Google Voice Search Optimalisatie een kans. Het is dé manier om alle concurrenten met hijgerige advertentiecampagnes in te halen met goede, waardevolle informatie die je vindbaar maakt in de 'normale' resultaten van Google.