Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Hoe draagt Google Bedrijfsprofiel bij aan jouw bedrijf?
Terug
Een Google My Business profiel hoort bij de zoekresultaten binnen Google, ook op je bedrijfsprofiel kan dus geoptimaliseerd worden! Het heeft namelijk alles met lokale SEO te maken, waarbij hetzelfde doel wordt gediend, namelijk organisch bovenaan staan in Google en daarmee het verkeer naar je website vergroten. Hoe kun je dit toepassen, waar kun je dit toepassen en hoe weet je of het werkt? Dat leggen we stapsgewijs aan je uit.
Wat is een Google My Business profiel?
Je kan het zien als een uitgebreid visitekaartje van je eigen bedrijf of het bedrijf waar je voor werkt. Zo kun je er standaard informatie op plaatsen als een telefoonnummer, het adres, de openingstijden en afspraakmogelijkheden. Maar er is meer mogelijk! Door je website te koppelen aan jouw bedrijfsprofiel, creëer je een extra route naar de producten of diensten die je verkoopt. Ook kan Google zoekwoorden van jouw website gebruiken, zodat doelgerichte klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Google Mijn Bedrijf geeft je inzichten over hoe je lokaal wordt gevonden. Deze inzichten kun je gebruiken om de SEO van jouw website verder te optimaliseren.
Hoe wordt mijn bedrijf beter vindbaar?
Goede vraag! Dit kan door op diverse plekken in je profiel zoekwoorden te verwerken die niet alleen een relatie met je bedrijf hebben, maar er ook een goed zoekvolume in de maand aan over houden. Door bepaalde zoekwoorden op prominente aanwezige plekken te plaatsen, vergroot je de kans dat je gevonden wordt. Wanneer men deze woorden in de zoekopdracht gebruikt en jouw profiel optimaal is, heb je een grote kans dat jij getoond wordt. Let wel op dat je jouw profiel niet vol gaat proppen met alleen maar zoekwoorden. Dit is onoverzichtelijk voor de bezoekers van jouw profiel, waardoor ze eerder weg zullen klikken. Het optimaliseren van jouw bedrijfsnaam in Google is mogelijk, maar kan risico's met zich meebrengen, omdat Google daarvoor regels hanteert.
De waarde van een geoptimaliseerd profiel
Allemaal leuk en aardig, maar wat is de waarde van een geoptimaliseerd Google profiel? Laten we een voorbeeld nemen. Stel dat Bakker Jan in een drukke winkelstraat is gevestigd. Naast Bakker Jan zijn er nog 4 andere bakkers in de omgeving waar mensen hun brood kunnen kopen. Alle 5 de bakkers hebben een Google Bedrijfsprofiel en zijn vindbaar op Google. Bakker Jan wil natuurlijk dat mensen voor hem kiezen. Bakker Jan besluit om zijn SEO uit te besteden aan upMention en merkt dat er een stijging plaatsvindt in de Google zoekresultaten en het aantal winkelbezoekers. Maar wat is de reden dat dit gebeurt? Van de 5 bakkers kunnen we concluderen dat 3 bakkers voor de rest niets doet met hun Bedrijfsprofiel. Dit betekent dat we concurreren met één andere bakker. Door de expertise en optimalisatie van upMention lukt het om lokaal in de rankings te stijgen op relevante zoektermen, en daardoor de eerste plek te bemachtigen. Dat is de waarde van een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel.
Hoe je de bezoekers van Google Mijn Bedrijf op jouw website kan bijhouden
Wanneer je een UTM-link aan jouw website toevoegt, kun je jouw bezoekers veel beter volgen in Google Analytics. Zo heb je een goed beeld van waar jouw bezoekers precies vandaan komen. In Google Analytics zie je waar de bezoeker vandaan komt (de source) en welk medium de bezoeker heeft gebruik. De source is bijvoorbeeld Google en het medium Google Mijn Bedrijf.
De nieuwe updates van Google
Google heeft recent een aantal nieuwe updates doorgevoerd. Zo is de naam Google Mijn Bedrijf veranderd in Google Bedrijfsprofiel. Naast deze naamupdate heeft Google nog een aantal andere updates doorgevoerd. Zo kun je nu jouw volledige Bedrijfsprofiel beheren via de zoekresultaten van Google. Hierdoor kun je nog sneller reageren op reviews, aanpassingen maken en berichten of foto’s toevoegen. Ook heeft Google de ‘berichten’ functie beter zichtbaar gemaakt. Eerst kon je deze functie alleen gebruiken via de app. Nu heeft Google deze functie ook voor de desktop beschikbaar gesteld. Maar wat is eigenlijk het voordeel van de berichtenfunctie? En zijn er nog meer functies die eigenlijk te weinig aandacht krijgen van de marketeers?
Google Bedrijfsprofiel functies die over het hoofd worden gezien
Er zijn verschillende functies in het Google bedrijfsprofiel die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. We lichten er twee uit in dit artikel:
- Berichten - Met deze functie kunnen bezoekers op Google jouw bedrijf direct een vraag stellen. Vervolgens kan jij ze gemakkelijk en snel beantwoorden. Een ideale manier om laagdrempelig contact te maken met een potentiële klant.
- Vraag en Antwoord - Met deze functie kunnen mensen vragen stellen over de diensten of producten die jouw bedrijf aanbiedt. Door op de vragen uitgebreid te reageren, zorg je er niet alleen voor dat de desbetreffende persoon zijn antwoord heeft, maar dat toekomstige vragen al beantwoord zijn. Hierdoor is de stap naar een aankoop al dichterbij.
Het belang van Google Reviews voor jouw bedrijf
Wist je dat 68% van de klanten met een bedrijf in zee gaan vanwege hun positieve reviews? Dagelijks bekijken potentiële klanten de reviews van jouw bedrijf. Zijn de reviews al een paar weken oud, dan is de kans al kleiner dat klanten kiezen voor jouw bedrijf. Het is dus van belang dat er online reviews te vinden zijn van jouw bedrijf. Je kunt klanten vragen om een review achter te laten bij jouw Google Bedrijfsprofiel. Mensen vinden jouw profiel, bekijken de reviews en overwegen om jouw website te bekijken of jouw zaak te bezoeken. Reviews zijn dus van groot belang als het gaat om lokale SEO. Google reviews heeft een aantal voordelen. Het is een gratis platform dat je kunt gebruiken voor jouw bedrijf. Daarnaast kun je door zoekwoorden die in reviews zijn verwerkt, gevonden worden door potentiële klanten.