Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Wij kennen het geheim van Google - 5 concrete adviezen.
Terug
Je hebt vast onze reclame langs de snelweg gezien: Wij kennen het geheim van Google. Dat vraagt natuurlijk om reacties. Zo sturen we regelmatig intern blogs rond van concurrenten die vinden dat we dat niet zo zouden mogen stellen. Voor ons is dat smullen geblazen. We steken niet voor niets ons kop boven het maaiveld. Zo lazen we in een blog: "Stel dat je vraagt om even die geheimen met jou te delen. Denk je dat ze het jou gaan vertellen?" Nou, vooruit dan maar! Hierbij nog eens 5 concrete adviezen op basis van het geheim van Google.
1. Staar je niet blind op tools
Als je naar de organisatiestructuur van Google kijkt, blijkt dat de afdeling die bijvoorbeeld de snelheidstesten van websites maakt, onafhankelijk staat van de afdeling die aan het algoritme van Google sleutelt. Het is dus niet gek als sommige websites goed scoren, ondanks dat deze testen een ander signaal afgeven. Soms zien wij zelfs dat het terugdraaien van optimalisatie een positief effect heeft. Staar je dus niet blind op deze tools.
2. Negeer aankondigingen
Regelmatig doet Google aankondigingen van nieuwe factoren met betrekking tot de optimalisatie van websites. Dan zie je LinkedIn letterlijk ontploffen van paniek, want wat zal de impact zijn en wat moet ik doen? De neiging van Google is om informatie rondom updates sterk aan te zetten, terwijl wij het in de praktijk anders ondervinden. De soep wordt simpelweg niet zo heet gegeten, als dat die wordt opgediend. Nuance is nodig in het geheim van Google. En daarbij hoort ook: gedraag je. Doe geen korte termijn acties, maar focus op kwaliteit en toegevoegde waarde.
3. Durf te kiezen voor de lange termijn
Eén van de belangrijkste onderdelen van het geheim van Google blijkt standvastigheid. Regelmatig gebeurt het dat er direct mooie resultaten worden geboekt in een campagne (met name voor kleinere zoektermen), maar net zo vaak duurt het 12 maanden voordat er een groot succes is. En de extreme successen worden vaak pas na jaren geboekt. Het leuke is wel: het blijft ook jaren bezoekers leveren. Kortom: lange termijn is de sleutel.
4. Kies voor risicospreiding
Ondanks dat onze klanten vaak al een idee hebben welke zoektermen belangrijk zijn, zullen wij vaak de strategie breder inzetten dan puur die paar zoektermen. De afgelopen 20 jaar is gebleken dat regelmatig één of meerdere zoektermen binnen een groep zoektermen achterblijft. Het is dus de kunst om op meerdere paarden te wedden en op die manier de kans op succes te vergroten en niet teveel energie in een beperkt lijstje te stoppen.
5. Geloof in Google PageRank
Ondanks de geluiden die opgaan dat links naar websites van minder belang worden voor de positie in Google, zien wij in de praktijk het tegendeel. Regelmatig treffen wij een website aan die heel erg goed is, maar niet bovenaan in Google staat omdat niet de juiste links naar de website zijn georganiseerd. Het fenomeen 'fake news' heeft dit versterkt: als je links hebt op websites van universiteiten, overheden of grote nieuwswebsites zie je direct stijgingen in Google.
FAQ
-
Welke hulpmiddelen raden wij je aan
- Screaming Frog; een tool die kleine en grote sites binnen een mum van tijd kan lezen. Uit deze informatie kan je snel en effectief verbeteringen vinden op het gebied van SEO zodat je hoog in Google kan komen. Denk hierbij aan duplicate content, niet indexeerbare pagina's, missende H1 titels en nog veel meer.
- Ubersuggest; Meerdere mogelijkheden binnen deze tool, zo kun je een zoekwoordenonderzoek starten via deze weg, een website audit afleggen en nalopen waar backlinks vandaan komen en hoeveel het er zijn.
- copy.ai; Vaak gaat SEO gepaard met het schrijven van een groot aantal landingspagina's, landingspagina's die ook inhoud hebben. Dit is lastig, zeker als je een druk bezet persoon bent. Copy.ai helpt je hiermee. Voer een beetje informatie in, laat het overgrote deel over aan de tool, check het op correctheid en voeg zoekwoorden toe op de juiste plek.
-
Hoe zorg ik voor een hogere PageRank?
Nou, dit vergt tijd en moeite. Maar als je dit slim en consequent doet, betaald het zich absoluut uit. Het komt allemaal neer op het regelen van backlinks, dat misschien wel de belangrijkste schakel is op SEO gebied. Een aantal tips voor je:
- Schrijf waardevolle gastblogs voor concullega's, klanten of andere relaties. In ruil voor jouw moeite zullen zij dezelfde dienst terugbetalen. Ook wel guestblogging genoemd. Een intensieve, maar goede manier om een link te regelen van een site die in jouw straat past (relevantie).
- Regel links via de bekende linkpagina's, wij mogen op jouw site staan en jij op die van ons.
- Probeer een nieuwswaardig bericht te schrijven over jouw niche, in de vorm van een advertorial. Nieuwswebsites die voor jou relevant zijn kunnen ervoor kiezen deze content te gebruiken op hun eigen platform. Win-win. Een link erbij en je bericht wordt onder de aandacht gebracht bij een groter publiek.