september 2023

SEO Bureau - hoe vind je het juiste SEO Marketing Bureau?

image description
Geerten Schollaart
Terug
seo bureau

Kies een seo optimalisatie bureau dat bij jou past!

Je wilt bovenaan staan in Google en je hoeft nu alleen nog maar een seobureau te vinden. Hoe moeilijk kan dat nu zijn? Je zoekt uit de vele seo bureaus een willekeurig seo bureau, geeft de opdracht je seo te verbeteren, en twee maanden later sta je bovenaan in Google, toch?
Helaas, was het maar zo makkelijk. Want al snel blijkt dat het aantal bezoekers aan jouw website amper stijgt omdat het seo bureau de verkeerde zoekwoorden heeft gebruikt die niet bij jou passen, en tot overmaat van ramp straft Google jouw website door deze even helemaal uit de ranking te verwijderen omdat het algoritme merkt dat je links gekocht hebt om de autoriteit van je website te verhogen.

Het allerbelangrijkste criterium voor het selecteren van het voor jou beste seo bureau is dan ook: ‘Is het bedrijf eerlijk over het traject dat jullie samen door gaan maken en past het seo bureau bij jou?’. Seo is een zaak van de lange adem, van samenwerken, van er allebei voor gaan en, vooral, van het eerlijke verhaal vertellen.
Als upMention zijn we hier dan ook extreem helder in: niet alle bedrijven passen bij ons; net zoals jij niet past bij ieder marketing bureau. Maar er zijn heel veel seo bureaus in ons land, hoe kies je dan het bureau dat het beste bij jou past? En dan gaat het niet zozeer om het grootste of het beste seo bureau, maar om het juiste bureau, het seo bureau waar je een klik mee hebt en dat bereid is om zich volledig voor jou in te zetten.
Wij zetten een aantal factoren op een rij die van invloed zouden moeten zijn op jouw keuze voor een passend seo advies bureau. Lees snel verder.

1. Korte- of langetermijnsamenwerking 

Laten we meteen duidelijk zijn: als je in twee maanden bovenaan in Google wilt staan, verwijzen wij je graag door naar een collega die dit wel voor je wil doen. Maar wees er dan wel op voorbereid dat je succes tijdelijk is, dat je soms zelfs een negatieve impact ondervindt, en dat je na vier maanden weer helemaal opnieuw kunt beginnen met je website optimalisatie. Het algoritme van Google heeft het namelijk snel door als seobureaus aan onnatuurlijke ‘linkbuilding’ doen door heel veel links op hun eigen websites te plaatsen, of het webspam-team van Google grijpt handmatig in. En dan ben je ineens al je posities in Google weer kwijt, net nadat je het seo marketing bureau betaald hebt voor hun snelle diensten...
Wil je echter een stabiele bedrijfsvoering opbouwen voor de lange termijn met je seo marketing bureau, dan is het van belang dat je met linkbuilding links regelt die niet op een netwerk van eigen websites staan, maar op externe websites, liefst met een hoge autoriteit. Dit kost uiteraard meer tijd, en een grotere investering, en vraagt meer geduld, maar geeft ook meer autoriteit aan jouw website, en is dus op de lange duur voor jou profijtelijker. Kies dus eerst en vooral voor een seo bureau dat eerlijk is en voor de lange termijn gaat.

2. Seo marketing bureau: specialist of generalist

Als je met je bedrijf wilt groeien en je omzet wilt vergroten, is het scoren in de onbetaalde resultaten van Google de efficiëntste manier. Daarom beheerst een goed seo bureau allerlei vormen van marketing die de resultaten in Google positief kunnen beïnvloeden. Zo houden wij bij alles wat we doen rekening met de strategie die wij samen met jou gekozen hebben. Onze seo specialisten zorgen ervoor dat in jouw vacatures de juiste zoektermen verwerkt worden (Google leest en scant die immers ook). Of dat als een klant iets deelt op sociale media, Google een signaal krijgt over welke zoekterm relevant is voor welke pagina. En we verspreiden bijvoorbeeld persberichten met daarin de juiste zoektermen. Kortom, als specialistisch bureau voor seo, hanteren wij een geïntegreerde aanpak, waarbij al onze uitingen gericht zijn op dat ene doel: jouw bedrijf hoger brengen in de zoekresultaten en ervoor zorgen dat bezoekers aan jouw site ook daadwerkelijk klant bij jou worden!

En vergeet ook de impact van sea (Search Engine Advertising) niet; hiermee kun je immers heel gericht online adverteren bij precies de doelgroep die voor jou van belang is. Wij helpen je bij het optimaal inzetten van je advertentiebudget, zodat jouw advertentiecampagnes je seo inspanningen ondersteunen en versterken.
De derde pijler waarop jouw online inspanningen gebaseerd is (of zou moeten zijn!) is jouw eigen website. Meer bezoekers trekken naar een website is immers zinloos als de website slecht in elkaar zit, of niet aansluit op de boodschap die je met seo en sea uitdraagt. Een goed seo bureau helpt je dan ook met onder meer website optimalisatie en CRO (Conversion Rate Optimisation), ofwel conversieoptimalisatie, om van bezoekers aan jouw website daadwerkelijk klanten te maken die een bestelling plaatsen of een informatieaanvraag indienen.
Bij upMention besteden wij dan ook veel aandacht aan integratie en coördinatie van alle disciplines van de online marketing die een bedrijf hoger laten scoren in Google. Seo, sea en website optimalisatie sluiten bij ons op elkaar aan en vormen één geheel.
En als je besluit bijvoorbeeld je technische infrastructuur aan te pakken, of je website een nieuwe look te geven, dan beschikken wij over een uitgebreid netwerk van betrouwbare partners, van wie wij ervaren hebben dat ze snel en goed werk afleveren. Partners met wie wij snel kunnen schakelen, zodat jouw project efficiënt verloopt, en jij je niet te veel met de details hoeft bezig te houden.

Een tweede belangrijke factor in de keuze voor een seo bureau is dus: houdt het seo bureau zich alleen maar bezig met seo, of hanteert het een generalistische aanpak, waarin 1+1+1 als resultaat 1 oplevert, namelijk de eerste positie in Google?

3. Uptempo of gedoseerd

Kort door de bocht gezegd, zijn er twee soorten seo bureaus: de bureaus voor de grote ambitie of de 'massa = kassa'-bureaus, die al met enkele uren per maand voor je aan de slag gaan. In de praktijk blijkt deze keuze vooral te maken te hebben met marge en cashflow. En hoewel een lage prijs op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, zien wij vaak dat het seo marketing bureau dat voldoende marge durft te behalen, vaak ook meer kan besteden aan adverteren en marketing, en daarmee ook meer bezoekers via Google trekt en betere resultaten behaalt.
Een derde factor in de keuze voor een passend seo bureau is dus dat je moet bepalen waar jij staat als het gaat om de P van Prijs. Ben je tevreden met kleine stapjes, of ga je er helemaal voor? Kies vervolgens het SEO adviesbureau dat het beste aansluit bij jouw budget en ambities.

4. Creatief of gestructureerd

Wil je vooral geïnspireerd en gemotiveerd worden door je marketing bureau, of wil je rationeel en planmatig een degelijke groeistrategie uitrollen voor jouw zoekmachine optimalisatie? De tegenstelling is niet zo zwart-wit als hier staat, maar in het algemeen zie je wel dat elk optimalisatie bureau een bepaalde kant op neigt. Zo hebben de seo specialisten van upMention in principe al een conceptplan liggen voor het eerste jaar, zonder dat we je hebben gesproken. Dit plan is gebaseerd op onze specialistische kennis en op meer dan 20 jaar ervaring, en creëert heel planmatig een sneeuwbaleffect. Dit heeft overigens ook met de ‘dedicated’ manager van jouw project te maken; afhankelijk van de situatie nemen wij altijd een bewust besluit of we bij een nieuwe relatie meer voor ondernemerschap of meer voor strak projectmanagement gaan.
In het eerste overleg bespreken wij jouw ambitie en kennisniveau. Wil je je actief bezighouden met het proces, of ben je voornamelijk geïnteresseerd in het resultaat? Op basis hiervan richten wij onze samenwerking in, en passen wij ons aan aan jouw wensen.

Een vierde factor in de zoektocht naar het beste seo bureau voor jou, is dus de vraag of het seo bureau jouw kennisniveau en wens tot betrokkenheid meeneemt in het totale traject. Houdt het seo bureau echt rekening met jou en met jouw wensen?

5. Inhoud- of verkoopgericht 

Je pikt ze er zo uit! Wil een verkoper, met toepassing van alle bijbehorende salestrucs, jou zo snel mogelijk klant maken, of komt er iemand langs die vooral wil kijken in hoeverre jullie samen tot een passend groeiplan kunnen komen voor seo website optimalisatie? Vaak zie je het al aan de verhouding tussen verkopers en technisch-inhoudelijke specialisten in een bureau: er zijn zelfs seo bureaus waar meer dan de helft van de medewerkers een verkopende functie heeft. Maar er zijn ook bureaus waarbij direct een seo professional aanschuift, die meteen met jou de diepte ingaat en alles wil weten over jouw wensen.

De vijfde factor ten slotte in de zoektocht naar een passend seo marketing bureau is of het seo bureau vooral gericht is op verkoop, of vooral op de inhoud. Als het eerste gesprek bij een bedrijf direct over tarieven gaat, en je na afloop een contract onder je neus geduwd krijgt, dan is de naam van dat bedrijf zeker niet upMention… Wij willen eerst graag jou leren kennen en weten wat jouw wensen en ambities zijn, voordat wij het überhaupt over tarieven gaan hebben.
En als deze manier van werken bij jou past, is er zelfs een bureau seo - we noemen geen namen - waar je direct via de website een afspraak in de agenda van één van de eigenaren kunt inplannen...

Samenvattend

Kortom, de keuze voor het seo bureau dat het beste bij jou past, hangt voor een groot deel af van je budget, je ambitie en je wensen. upMention maakt hierin duidelijke keuzen: wij zijn niet de goedkoopste, en beloven geen instant resultaat, maar wij gaan, samen met jou, voor een geïntegreerde, gestructureerde langetermijnaanpak voor website optimalisatie die jouw bedrijf op termijn blijvend succesvol laat zijn!

FAQ

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor