Ga naar inhoud

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is veranderd

Toen we - net na de millenniumwisseling - onze zoektermen nog in Ilse typten, waren zoekmachine optimalisatie en online promotie heel makkelijk: websites werden ramvol gezet met zoektermen, en degene die die zoekmachine optimalisatie het meest succesvol deed, stond bovenaan in de rankings van de zoekmachine. Een simpele manier van seo website optimalisatie. 

zoekmachine optimalisatie

Dus: content in de kleur van de achtergrond (zodat de gebruiker de woorden niet zag, maar de robot wel), websites compleet veranderen zodra je zag dat de indexatie-robot van Ilse die bezocht, en dergelijke. Het was de praktische toepassing van zoekmachine optimalisatie van alledag en ook wij deden vrolijk mee. Seo website optimalisatie kon niet makkelijker zijn dan toentertijd.

En toen kwam Google...

Google veranderde alles wat met zoekterm optimalisatie en zoekmachine optimalisatie te maken heeft. En wel met Google PageRank. In het kort: een bepaling van hoe belangrijk een website is aan de hand van websites die er een link naar plaatsen. Echter, zoekmachine optimalisatie gaat verder dan dat. Het gaat namelijk niet alleen om aantallen links, maar PageRank kijkt ook naar (1) het aantal links dat verwijst naar de pagina met jouw link en (2) het aantal links dat op de pagina staat. Dus: hoe meer links naar jouw pagina (inkomende links) en hoe minder links naar andere websites (uitgaande links), hoe meer belang Google hecht aan een link naar jouw website. En daar komt linkbuilding om de hoek kijken en dus een geheel andere vorm van optimalisatie voor de zoekmachine.

En die Google Penguin dan?

Google trekt regelmatig een gedeelte van de dierentuin open, zo ook het pinguïnverblijf in april 2012. Toen was daar de Google Penguin update. Om hoog te kunnen scoren in PageRank kochten allerlei organisaties op de meest weerzinwekkende manieren links of plaatsten zij links op tientallen eigen websites. En daar was Google het niet mee eens. Dat sloeg door. In april 2012 zag je dan ook in de zoekmachine optimalisatie voor bedrijven dat veel bedrijven in positie daalden. En het werd duidelijk: Google Page Rank is een slimme formule met veel factoren die bepalen of je relevant bent met je zoekmachine optimalisatie.

Dus PageRank is nog actueel?

Er gaan hardnekkige geruchten dat PageRank niet meer actueel is voor zoekmachine optimalisatie seo. De reden: tot 2012 kon iedereen van elke website nog de Google PageRank inzien met de Google Toolbar. Dat was simpelweg een groen balkje met een schaal van 0 tot 10. Niet lang daarna is Google gestopt met updaten en werd deze bron niets meer waard. De reden van Google: bij zoekterm optimalisatie (SEO) of zoekmachine optimalisatie werd steeds meer naar de PageRank gekeken, in plaats van naar waardevolle links die echt iets bijdragen. En die hoge PageRank werd ook regelmatig meer nagestreefd dan fijne inhoud en content die aansloot op de zoekintentie. Maar, PageRank en zoekterm optimalisatie anno nu horen nog steeds bij elkaar. En de manier van denken is actueler dan ooit. Google heeft dit zelf regelmatig bevestigd en ook het PageRank patent wordt nog gewoon bijgewerkt. Op het gebied van google zoekmachine optimalisatie is PageRank dus zeker nog relevant voor zoekresultaten.

Linkbuilding is dus belangrijk in zoekmachine optimalisatie seo, maar is ook lastig. Je wilt een goede link niet ‘degraderen’ door een link terug te geven, en je loopt een risico op ‘bad links’, die je positie alleen maar ondermijnen in plaats van versterken. Zoekmachine optimalisatie Google is en blijft een lastig spelletje.

Kortom

Het belang van Google PageRank zoekmachine optimalisatie Google wordt elke dag weer bevestigd in de campagnes die we voeren. Steeds leveren we samen met klanten en webontwikkelaars perfecte websites op, maar pas naarmate de links met linkbuilding naar die website beter worden en bevestigen dat de website inderdaad belangrijk is, zie je pas dat ook de grote zoektermen stijgen. Dus wil je zoekmachine optimalisatie uitbesteden, en je linkbuilding overlaten aan een bureau dat weet hoe je goede links vindt en aanmaakt? Neem dan contact op met upMention. Want linkbuilding is een te belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en jouw online promotie om te negeren.

 
Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken

De juiste snaar

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.

In contact

Zij gingen je voor

  • Basic Essentials B.V. Logo
  • Compleet duurzaam logo
  • Client corrosion
  • Decathlon Kenya Logo
  • image-4-5-
  • Demag-Logo-modified
  • gs-5c6869f304-Logo_Djoser-modified
  • floryn-logo-modified
  • image
  • Helix Academy Logo
  • MarketResponse-logo_RGB_2022-1024x261-modified
  • Peters Aanhangwagens Logo
  • reable-nederland-logo-modified
  • Logo_Verdouw_2022-modified
  • Wessanensvg-modified