juni 2021

Zo veranderde Google de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Terug
image description

Toen we - net na de millenniumwisseling - onze zoektermen nog in Ilse typten, was het heel simpel: websites werden ramvol gezet met zoektermen en degene die dat het meest succesvol deed stond bovenaan in de zoekmachine. Dus: teksten in de kleur van de achtergrond, websites compleet veranderen zodra je zag dat de indexatie-robot van Ilse die bezocht, en dergelijke. Het was de praktijk van alledag en ook wij deden vrolijk mee.

En toen kwam Google...

Google veranderde alles wat met zoekmachine optimalisatie (SEO) te maken heeft. En wel met Google PageRank. Kortom: een bepaling van hoe belangrijk een website is aan de hand van websites die er een link naar plaatsen. Echter, het gaat verder dan dat. Het gaat namelijk niet alleen om aantallen van links, maar PageRank kijkt ook naar (1) het aantal links wat verwijst naar de pagina met jouw link en (2) het aantal links wat er op de pagina staat. Dus: hoe meer links naar de pagina waar jouw link op staat en hoe minder links naar andere websites, hoe meer belang Google hecht aan een link naar jouw website.

En die Google Penguin dan?

Google trekt regelmatig een gedeelte van de dierentuin open, zo ook het pingu√Įnverblijf in april 2012. Toen was daar de Google Penguin update. Er werden vanwege het PageRank principe door allerlei organisaties op de meest weerzinwekkende manieren links gekocht of geplaatst op tientallen eigen websites. En Google was het daar niet mee eens. Dat sloeg door. In april 2012 zagen dan ook veel bedrijven de posities in de zoekresultaten fors dalen. Wederom werd duidelijk: Google Page Rank is een slimme formule met veel factoren die bepalen of je relevant bent.

Dus PageRank is nog actueel?

Er gaan hardnekkige geruchten dat PageRank niet meer actueel is. De reden: tot 2012 kon iedereen van elke website nog de Google PageRank inzien met de Google Toolbar. Dat was simpelweg een groen balkje met een schaal van 0 tot 10. Niet lang daarna is Google gestopt met updaten en werd deze bron niets meer waard. De reden van Google: bij zoekmachine optimalisatie (SEO) werd steeds meer naar de PageRank gekeken, in plaats van naar waardevolle links die echt iets bijdragen. En die hoge PageRank werd ook regelmatig meer nagestreefd dan fijne inhoud die aansloot op de zoekintentie. Maar, PageRank en zoekmachine optimalisatie (SEO) anno nu horen nog steeds bij elkaar. En de manier van denken is actueler dan ooit. Google heeft dit zelf regelmatig bevestigd en ook het PageRank patent wordt nog gewoon bijgewerkt.

Kortom

Het belang van Google PageRank bij zoekmachine optimalisatie wordt elke dag weer bevestigd in de campagnes die we voeren. Steeds leveren we samen met klanten en webontwikkelaars perfecte websites op, maar pas naarmate de links naar die website beter worden en bevestigen dat de website inderdaad belangrijk is, zie je pas de grote zoektermen stijgen.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor