Ga naar inhoud

Het Google-algoritme: iedere dag anders

Google gebruikt een algoritme om de waarde/autoriteit van een website te bepalen, hoe de website technisch in elkaar zit, hoe gebruiksvriendelijk de website is en in hoeverre de website antwoord geeft op vragen die zoekers hebben. In totaal kijkt Google naar wel 250 factoren om de ranking van een website te bepalen. De precieze inhoud en werking van dit algoritme houdt Google strikt geheim, maar het is wel duidelijk dat het menselijke aspect en de kwaliteit van de content (in hoeverre geeft de website een nuttig antwoord op de vraag van een zoeker) steeds belangrijker worden.

Een tekst die slecht leesbaar is door een overmatig gebruik van zoekwoorden, zal het afleggen tegen een goed leesbare tekst die voldoet aan de wensen van de gebruiker. Dit algoritme, waarmee de gebruiksvriendelijkheid van websites wordt beoordeeld, en de ranking van websites in Google wordt bepaald, wordt continu aangepast. Het is dan ook belangrijk om deze aanpassingen voortdurend te volgen om hoog te kunnen blijven scoren in Google.

Pinguin-update

Pinguïn en Panda

Soms zijn dit grote aanpassingen, zoals de beroemde Pinguïn- en Panda-updates. De Pinguïn update beoordeelt de kwaliteit van de links tussen websites met als doel misbruik tegen te gaan. De Panda-update (die overigens niet naar het dier vernoemd is, maar naar de engineer van Google die de update bedacht heeft), weert bijvoorbeeld websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten, ten gunste van de websites met een goede kwaliteit. Dit betreft niet alleen Content Farms (een website met heel veel pagina's die puur zijn gemaakt om gevonden te worden in Google), maar alle sites waarvan de content van lage kwaliteit is.

Het is dus niet zo dat sites met kwalitatief goede content door Panda hoger gewaardeerd worden. Panda beperkt alleen het scorend vermogen van de lage kwaliteit websites. Als gevolg van deze updates verandert Google Search, de zoekmachine, continu. In 2021 heeft Google bijvoorbeeld meer dan 5.000 veranderingen doorgevoerd in Search. Daarenboven voerde Google meer dan 800.000 experimenten en tests uit. Dit gaat dan om veranderingen in het ranking systeem, de user interface en meer. Dit betekent dat Google Search gemiddeld 13 keer per dag verandert!

Wat betekent dit concreet?

Niet iedere wijziging is even belangrijk, maar wat wel duidelijk is, is de trend naar ‘eerlijke’ en gebruikersvriendelijke websites. Google rankt websites die antwoord geven op vragen die zoekers hebben en die door andere websites met een hoge autoriteit goed beoordeeld worden, hoger dan websites die alleen gemaakt zijn om hoog te scoren in Google, volgepropt zitten met zoektermen en veel links hebben die afkomstig zijn van zogenaamde ‘linkfarms’.

Dat betekent dat websites voor ‘echte’ gebruikers, die een natuurlijk opgebouwd linkprofiel hebben en door andere websites goed beoordeeld worden, goed scoren in Google. Dat betekent dus ook dat hoog scoren in Google een zaak van de lange adem is: goede, voor de gebruikers zinvolle content maken, geduldig opbouwen van een natuurlijk linkprofiel, en de zoektermen op eigen kracht omhoog laten klimmen naar de top van Google. Slecht nieuws voor de SEO bureaus die jou in drie maanden wel even naar de top van Google zullen brengen, want Google doorziet dit ‘snelle scoren’ al snel, met een straf of tijdelijke uitsluiting uit de zoekresultaten tot gevolg. Voor ons, als upMention, is dit slechts een bevestiging van de wijze waarop wij altijd al werkten, en nog steeds werken: geduldig, natuurlijk, met het oog op de lange termijn, en met langdurige en succesvolle resultaten.

Neem contact met ons op als jij ook voor blijvende resultaten op termijn wilt gaan en dit samen met ons als reis wilt aangaan. Een lange reis, maar wel een met een duidelijke bestemming: de top van Google!

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken

De juiste snaar

Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.

In contact

Zij gingen je voor

  • Basic Essentials B.V. Logo
  • Compleet duurzaam logo
  • Client corrosion
  • Decathlon Kenya Logo
  • image-4-5-
  • Demag-Logo-modified
  • gs-5c6869f304-Logo_Djoser-modified
  • floryn-logo-modified
  • image
  • Helix Academy Logo
  • MarketResponse-logo_RGB_2022-1024x261-modified
  • Peters Aanhangwagens Logo
  • reable-nederland-logo-modified
  • Logo_Verdouw_2022-modified
  • Wessanensvg-modified